Hej Lukas!
    du kan ansöka om att göra prövning under resten av läsåret - på din skola (detta eftersom kursen ingår i din studieplan).
    Din skola har rätt att ta avgift för Prövningen, 500 kr som max.
    Du kan inte fritt välja datum när Prövning ska göras. Det är din skola som bestämmer datumet.

    Om du inte inte höjer betyget, kommer det stå F i det dokumentet som du får i början på juni.
    Om du inte uppnår kraven för examen, kommer du att få Studiebevis (en förteckning över kurser med tillhörande betyg).
    Du kan sedan ta det dokumentet till Komvux och göra planering av Examensbevis på Komvux.
    Om du vet med dig att du kommer troligtvis inte uppnå kraven för examen innan början på juni, kan du planera för studier på komvux efter gymnasiet - ta kontakt med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd) för att diskutera när och till vilka kurser du bör göra ansökan.

    Om du med att "ta studenten" menar få Examensbevis, då måste man uppfylla vissa krav vad det gäller betyg.
    Om du med att "ta studenten" menar att delta i studentfesten - så får alla som gick på gymnasiet fram tills läsårets slut göra det.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vi håller tummarna!
    ANNA
    • : så, betygen sätts inte förrns i juli?
    • Julia : Betyget sätts när kursen är slut. Olika kurser är slut på olika program och skolor - olika datum. När din kurs tar slut får du betyg. Sedan om du får F i betyg till jul, så hinner du kanske göra Prövning och i fall du på prövningen får högre betyg, kan du få med det högre betyget in i ditt Examensbevis (eller Studiebevis/Studieintyg - dvs det utbildningsdokumentet som du kommer att få i början av JUNI). Vi antar att du går åk3 nu, stämmer det?