Wiktoria
    Hej! Jag undrar vad som händer om jag får F i ett ämne T.ex. Engelska i 9:an? Kommer jag inte in på ett gymnasium då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wiktoria!
    Engelska är ett av ämnena som man måste ha lägst E från grundskolan (vårterminen i åk9) för att bli behörig till alla gymnasiala nationella program.

    Det finns dock fall då man kan få dispens från kravet i engelska - i fall eleven inte hade möjlighet att läsa engelska under alla de åren som engelska läses på grundskolan (oftast är det pga man kom till Sverige för inte så länge sedan och i sitt hemland inte läste engelska i skolan) - i så fall får man begära dispens och det är rektor på den mottagande skolan som fattar beslut.
    Tanken i så fall är att man under gymnasiet uppnår godkänd nivå i engelska grund och sedan i "gymnasial engelska", lägst första gymnasiekurs Engelska 5.

    Som obehörig till gymnasiets nationella program är man behörig till IM, introduktionsprogrammen.
    Du kan läsa info om olika IM på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Bästa hälsningar
    ANNA