Nezar

    Jag undrar över en grej. Jag studerar Kemi 1 och svenska 3 i komvux distans, just nu så går det jätte bra i svenskan och är säker på att jag kommer få godkänt men i Kemin är jag osäker. Det är bara stressigt med allt för vi läser de i 10 veckor bara och jag hinner inte med båda kurser så jag lägger mer tid på svenskan än kemin. Jag trodde inte att det skulle vara så här svårt att läsa två kurser samtidigt.. jag får csn för båda kurser som heltid. Om jag nu får godkänt i Svenskan men F i Kemin kommer jag fortsätta få csn fram över? Kurserna avslutar den 12/25 och en ny kurs kommer börja den 7/01 nästa år där jag kommer läsa fysik a1. Min fråga är kommer jag få csn i fysik perioden om vi säger att jag har fått F i kemin? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, FRåGA SYV beviljar inte studiemedel. Vi kan läsa på CSNs hemsida och försöka tolka reglerna och gissa vilket beslut du skulle kunna få om du får F i kemi, om du gör ansökan om att läsa under nästa termin, men det är mycket bättre om du ställer din fråga till CSN och får svar direkt från de som bestämmer i den frågan.
    Allmänt gäller: om du läser Svenska 3 och Kemi 1 på sammanlagt 10 veckor, läser du på heltid, annars kunde du läsa svenska 3 på fem veckor och sedan kemi 1 på fem veckor.
    Heltidsstudier förutsätter studieinsats på 40 timmar/vecka (som heltidsjobb). Så länge du bedriver studierna har du rätt att behålla studiemedel som du har fått beviljat.
    När du gör ansökan om studiemedel för nästa studieperiod, kommer CSN titta på dina tidigare studieresultat. Det är då möjligt att du kan få avslag på din nästa ansökan om du inte har tillräckligt antal godkända poäng från den perioden för vilken du fick studiemedel (för föregående period). Exakt hur många godkända poäng du behöver ha, kan bero på olika omständigheter.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i de båda kurserna du läser. Om du gör ditt bästa men ändå får F i kursen, då har du i alla fall gjort allt du kunnat. Om du i så fall inte får studiemedel för nästa period, under våren, får du fatta beslut om att du ändå studerar eller om du inte har råd att studera och i så fall få söka jobb eller ordna din försörjning på annat sätt.
    Vänligen
    ANNA