Adam
    Hej! Jag går på el och energi programmet i 1:an och riskerar att få F i matte 1:a om jag inte klarar nationella provet. Vad exakt kommer hända om jag får F på kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!

    Tråkigt att du eventuellt riskerar få underkänt betyg på en kurs. Och just Matte 1 är en av de kurser i vilken man måste ha lägst E för att kunna ta ut examen från gymnasiet. Du kan se en kort sammanfattning på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du frågar vad som händer om du får F i Matte 1a och svaret beror på om vad du kommer att göra framöver i så fall. Om du inte tar upp frågan om att läsa om kursen eller göra prövning i den, kommer du att läsa vidare åk2 och 3 och när du slutar på gymnasiet - får du Studiebevis (och inte Examensbevis) som inte ger rätt till att söka studier på eftergymnasial nivå. Yrkeshögskola kan ev. ta in på undantag men ej högskola. Möjligheter att få jobb finns, beroende på vad arbetsgivaren anser om icke-fullständig gymnasiekompetens. Du kan söka till Komvux efter gymnasiet eller bedriva självstudier och anmäla dig till en prövning. I dagens läge kostar prövning 500 kr.

    Om du får F på kursen Matte 1a, råder jag dig prata med matteläraren och be om tips på hur du kan skaffa dig de kunskaperna som skulle göra att du kunde uppnå lägst E på kursen. Du kan bedriva självstudier under sommaren, t.ex. Känner du till www.mattecentrum.se och www.matteboken.se ?
    Det finns andra bra sidor på Internet där man kan få hjälp med matten. Vi kan ge dig fler tips på sådana sidor om du vill.

    Om du skaffar dig kunskaper på egen hand, kan du be att få göra prövning i kursen under åk2 eller 3 på din skola. Får du ett godkänt betyg, får du - om du för övrigt uppfyller kraven - Examensbevis (fullständig gymnasiekompetens).

    Det blir också lättare att läsa andra kurser i åk2 och 3 om du har vissa grundkunskaper i matten.

    Om du anser att det blir svårt för dig att på egen hand läsa upp en mattekurs, fråga på skolan om du kan gå om den kursen - läsa den i åk2 igen. Kan bli svårt att få ihop ditt schemat. Lösningen här kan ev. vara att du får lov att gå på lektioner i Matte ihop med ett annat program - om det skulle passa bättre in i ditt schemat (Matte 1a läses på alla yrkesprogram). En "kreativ lösning" är att få lov att gå in på alla de lektioner i Matte 1a ihop med flera olika klasser (olika yrkesprogram) - när du själv har möjlighet (inte har andra lektioner). Du kan inte själv bestämma göra så. Rektors beslut krävs. Rektor kommer troligtvis samråda med mattelärarna först. Men du kan i alla fall komma med det förslaget. Din skola kan kanske komma med andra förslag också. Ni får helt enkelt diskutera frågan och komma fram till någon bra lösning.

    Bästa hälsningar & lycka till! Återkom gärna och berätta hur det gick på provet och med kursen.
    ANNA

    • : Hej! Lite sent svar men provet gick bra, behövde bara göra en liten komplettering på problem lösningsförmågan, efter det så fick jag mitt E på kursen så det kändes skönt att slippa läsa om kursen :)
    • Milla : Så roligt att det löste sig! vi på Fråga SYV är mycket glada! Vi höll tummarna för dig mycket hårt och ... det hjälpte! yes!!! :)