William
    Jag tar studenten nu snart. Jag har över C i alla ämnen förutom matten där jag riskerar att få F. Kommer jag få gymnasieexamen eller faller det pga matten? Matten var något man fick välja för högskolebehörighet. Blir det då kanske att jag bara inte får just högskolebehörigheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej William!

    Det finns inget krav på att ha läst högre än Matematik 1 för Grundläggande behörighet för högskola.
    Vissa högskoleutbindingar (men inte alla) kräver Matematik 2. Vissa andra kräver matematik 3 och några kräver Matematik 4.

    Jag gissar på att du läste på ett yrkesprogram eller möjligtvis på Estetiska eller Humanistiska programmet - på alla de program läser man enbart Matematik 1 som en obligatorisk kurs.

    Om du får F i Matematik 2a eller 2b, som är 100 poängskurser båda två - men får E eller högre i alla andra kurser och om du läste sammanlagt minst 2500 poäng (följe programmets plan, inte tog bort eller hoppade av några kurser) - då uppfyller du kraven för examen och borde få Examensbevis.

    Vi håller tummarna!
    Lycka till!
    ANNA