Eric
    Hej! Jag går första året på samhällsvetenskapslinjen och jag har fått det svårt med spanska 3 som jag går nu. Just nu ser det ut som att jag kommer avsluta med ett F i betyg men det är det ända ämnet som jag har F i. Kommer det här F:et att ge mig några konsekvenser senare då jag vill plugga vidare?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Eric!
    För att få en högskoleförberedande examen och läsa vidare så måste du ha läst 2500 poäng och när du går ut gymnasiet så måste 90% (2250p) vara godkända betyg, det vill säga lägst E.
    Du måste ha godkänt i Sv 1-3, Engelska 5 och Engelska 6 samt Ma 1. Du måste också ha ett godkänt gymnasiearbete. Du har ju under hela gymnasietiden rätt att göra en prövning i de ämnen som du får ett F i. Du måste se till att inte ha mer än 250 poäng icke godkända betyg om du ska kunna få ut din examen och kunna studera vidare. Ett F kommer inte att få några konskekvenser för dig men eftersom du skriver att du går Samhällsvetenskapsprogrammet där man läser 200 poäng Moderna Språk så kanske du måste tänka ett steg längre att det finns en kurs till i Moderna språk Spanska 4. Det är bra att du redan nu är uppmärksam på hur din betygsbild ser ut och vad som kan påverka din framtid. Prata lite med din spanskalärare om du inte redan har gjort det. Helena