Felicia
    Hej! Jag går matte 2b i gymnasiet. Jag kämpar otroligt hårt för att få godkänt på proven och jag är därför väldigt orolig inför matte nationella. Vad händer om jag får E på alla matteprov som görs i kursen, men får F på matte nationella i slutet av kursen? Kommer jag få F i hela kursen och kommer mina godkända prov inte spela någon roll då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    det är lärarens kompetens att sätta rätt betyg. SYV-en är inte läraren och vi lär oss inte om betygssättningen inom vår utbildning. Men, om man tänker logiskt, så görs NP i slutet av kursen, alltså omfattar hela kursens innehåll. Om vi tänker så här: man får godkända betyg på "kapitel1", sedan "kapitel2"... och så vidare... men i sista kapitlet, kanske avsnitt nr.10 så har man inte tillräckliga kunskaper för godkänt betyg, då kan man ju inte alla delar av kursen till godkänt nivå. Så, NP eller slutprovet i slutet av kursen är det viktigaste av alla prov i den kursen.
    Med det sagt, så är det inte automatiskt så att det betyget du får på NP blir även kursbetyget. Ofta är det så, men inte alltid. Ytterst är det upp till läraren att göra bedömning om dina kunskaper motsvarar de kriterier som finns för betyg.
    Kämpa på! Gör ditt bästa!
    FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare