Hej Albert!
    På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man 200 poäng Moderna språk som obligatoriska kurser, vilket innebär att du, förutom Spanska 1, måste läsa ännu en kurs Moderna språk. Det behöver inte vara just Spanska, men något modernt språk måste du läsa till.

    Det är möjligt att få Examensbevis med upp till max 250 poäng F. Det får inte vara F i vilka kurser som helst men moderna språk får man ha F i. Om det enbart är Spanska 1 som du får F i eller om du får F i den andra kursen i moderna språk också + F i ännu en liten (50 poängs) kurs - kan du få Examensbevis och med det Grundläggande behörighet och bli behörig att söka till bl a Polis.

    Om vad som krävs för att kunna ta ut gymnasieexamen, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om vad som krävs för att kunna söka till polisutbildning, läs på
    https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/

    Som du säkert själv förstår (utan att jag ska behöva skriva det) - är det mycket bättre om du kan försöka få godkänt betyg.

    Mitt råd är att du pratar med läraren och frågar om tips och råd ang. hur du kan läsa på ett sätt som passar dig bättre.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA