Eda
    Va händer om man går ut 9an med ett F i engelskan?
    Får man gå in i gymnasiet, eller måste man gå om ett år i gymnasiet?
    Vad ska jag göra för att få minst ett E?
    Jag går mitt sista år i 8an och har F i engelska. Jag ligger väldigt efter alla andra och är jättteeee orolig på hur det kommer gå för mig. Engelska är mitt enda svaga ämne, har över 250 poäng :/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eda!
    Går du i åk 8 idag? Så du har tid under resten av det här året och även nästa år på dig för att läsa upp engelska?
    Engelska är ett av de 3 ämnen som man måste få minst E i för att vara behörig till gymnasiet. Svenska/svenska som andraspråk, Engelska och Matematik är de 3 ämnen som är behörighetsgivande till alla gymnasieprogram.
    Det är jätteviktigt att du försöker klara minst E i engelska.
    Be om extra hjälp på skolan. Be dina föräldrar prata med rektor för att du skulle få extra hjälp - kanske undervisning i en mindre grupp. I fall någon misstanke finns på att du kanske har någon form av dyslexi (svårigheter med att läsa) - be om utredning och hjälp av speciallärare.
    Om en elev inte är godkänd i engelska är hen behörig till IM, Introduktionsprogrammet
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM
    Man kan gå Preparand, Individuellt alternativ eller Yrkesintroduktion.

    Det kan ev. finns möjlighet att be om dispens från kravet i engelska - detta i fall du inte har haft möjlighet att läsa engelska i tillräckligt många år (exempelvis om en elev kommer till Sverige från ett annat land och hoppar in i åk7 t.ex. och inte har läst engelska innan dess) - då kan man begära och få dispens från engelska men tanken är då att den eleven läser in (kommer ikapp) under gymnasiet.

    Min förhoppning är att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl! Stort lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • orolig : orolig
    • orolig : hej jag har F i engelska och går i åttan jag har 150 merit måste jag gå om 9 om jag fortfarandre har F i engelska i 9?
    • Anna : Att gå om ett år på högstadiet är det en förmån, en möjlighet som huvudman (i praktiken rektor på skolan) beslutar om. Även om eleven vill gå om, så ofta får hen inte det. Det som oftast händer i fall man inte får godkänt betyg i engelska på våren i årskurs 9 är att man får gå IM, introduktionsprogrammen (ett av introduktionsprogrammen) på gymnasiet i stället för ett nationellt program. Det går inte att få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux utan godkänt betyg i första gymnasiekurs som är Engelska 5. Det går inte att få behörighet till högskola-universitet utan att få godkänt betyg i andra gymnasiekurs, som heter Engelska 6. Det är jätteviktigt att försöka få så bra kunskaper i engelska som möjligt. Gör ditt bästa!
    • Anna : Just för engelska kan rektorn på gymnasieskolan bevilja ett undantag och anta till ett nationellt program men BARA OM ELEVEN INTE GICK HELA GRUNDSKOLAN I SVERIGE, utan började med engelska sent, t.ex först i årskurs 7 på grundskolan och OM DET SAMTIDIGT GÖRS EN BEDÖMNING om att eleven kommer att läsa ikapp och uppnå kraven för examensbevis mot slutet av år3 på gymnasiet.
    Läs alla kommentarer