Hej Johan,

    om du ej läser utökat program, utan läser ett vanligt program, då ingår Engelska 7 inom ditt "vanliga program" och i så fall behöver du BETYG i eng 7 för att uppnå "volumen" av betygsatta kurser. F betyg i eng 7 kan du ta in i ditt examensbevis.
    Du förlorar både meritpoängen + skillnad mellan F och E betyg i eng 7 blir - 0.4 (exempelvis om du skulle ha alla C betyg men E betyg i eng 7 skulle du få 15.8 i meritvärde och om du skulle ha alla C betyg men F betyg i eng 7 skulle du få 14.6 i meritvärde... så stor skillnad blir det, tyvärr).

    Nu, i mars, om du läste eng 7 från augusti - så kanske läraren redan har "underlag för att sätta betyg" och kan sätta F betyg på dig. I så fall kan du få examensbevis med F betyg i eng 7. Slutar du gå på lektionerna, är det skolk och du förlorar studiehjälpen; enligt CSN´s reglerna - vid olovlig frånvaro på minst 4 timmar per månad "klipper de av" studiehjälpen.
    ********
    Det vore en annan situation om du läste på heltid + Utöver dina vanliga heltidsstudier även läste eng 7 som U-kurs, utökad, dvs Extrakurs... men du skriver IV-kurs, då läser du eng 7 som Individuellt val (200 poäng inom individ.val)... om det inte vore så sent in på läsåret, kanske kunde du byta eng 7 mot en annan kurs - men nu, i mars, så tror jag tyvärr inte att du kan byta eller hoppa in i en ny kurs. :(

    Så, utifrån din beskrivning råder jag dig att försöka "stå ut" och försöka få godkänt betyg i eng 7.
    Men om det är helt omöjligt, fortsätt i alla fall gå på lektionerna... då behåller du i alla fall Studiehjälpen och får då F betyg - uppfyller kraven för examensbevis och kan bli behörig till eftergymnasiala studier (högskolestudier och yrkeshögskola).