Olivia
    Hej! Under min sista termin i gymnasiet blev jag väldigt intresserad av juridik och kom, till min stora förvåning in på juridiskt grundår på Uppsala universitet!

    Nu efter två dagar känner jag dock att detta kanske inte riktigt var min grej! Har ett fritidsintresse som jag börjar bli framgångsrik i och känner väll inte riktigt att jag hinner lägga ner den tid som faktiskt behövs på utbildningen! Min fråga är då, hur och vad händer om jag väljer att avvakta i en vecka till för att ”känna efter” och sedan då bestämmer mig för att hoppa av? Påverkas mina framtida möjligheter att söka samma utbildning? Hört något om att om en väljer att hoppa av inom max 3v efter kursstart kan en fortfarande söka igen ”som vanligt” men efter det, när en börjar få högskolepoäng så kan man inte göra det! Stämmer detta?

    (Ska tilläggas att jag inte tagit några CSN lån så det bör ju ej påverkas av studieavbrottet!)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    det du skriver om 3veckors-regeln kan ev gälla på komvux i vissa kommuner, men inte inom högskola-universitet. Du kan när som helst hoppa av en högskoleutbildning utan att din möjlighet påverkas vad gäller komma in på samma eller på en annan utbildning i framtiden.