Miranda
    Jag läser engelska 6 på komvux, på distans eftersom det var det enda system som fanns tillgängligt. Nu har mer än halva kursen gått, jag har varit aktiv och lämnat in uppgifter men jag ligger ändå efter, delvis för att jag började jobba ungefär samtidigt som kursen drog igång och jag läser en annan samtidigt. Nu kommer också nationella dra igång och ett provtillfälle kan jag inte komma till och överlag känns det här väldigt stressigt och som att det inte fungerar, så jag funderar på att hoppa av.
    Men jag undrar hur det blir då, kommer det påverka studier eller betyg i framtiden, kommer jag kunna söka och gå samma kurs igen? Och jag har även fått studiebidrag, som jag då inte längre har rätt till, går det att betala tillbaka eller kommer dem kräva mig på böter eller något sånt?
    Tack för svar..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Miranda!
    Det är en viktig fråga du ställer men jag vet ej om jag kan ge dig alla de svaren som du behöver.
    Jag ska försöka förklara vad som gäller och vem som kan ge dig svar.

    1. Studiebidrag (Studiemedel) är det CSN som bestämmer över.
    Enligt reglerna så har du rätt till Studiemedel så länge du STUDERAR under den perioden & i den omfattningen som du blev beviljad Studiemedel för, dvs om du bedriver studier och inte hoppar av - så har du rätt att behålla Studiemedel (både bidragsdel och lånedel).
    Om du hoppar av - har du inte rätt till Studiemedel från den dagen som avhopp är registrerat av din skola. Men du läser ju en annan kurs också ... och du arbetar samtidigt, vilket ger dig viss inkomst (lön). Om din lön överstiget "fribeloppet" - enligt CSN bestämmelser, då kan du bli återbetalningsskyldig. CSN kollar på deklarationen och du kan få återbetalningskrav om två år...
    Om hur stor % av heltidsstudier den där "andra" kursen utgör - vet jag inte. Om du hoppar av en kurs men den andra kursen är på minst 50% av studietakt, har du rätt till halva Studiemedel - för halvtidsstudier, alltså.

    2. plats på Komvux kurser i framtiden.
    Det är komvux i varje kommun som bestämmer vem som får läsa.
    Vissa Komvux sätter t.ex. "ett års gräns" - att man inte får plats på samma kurs - ett år efter att man fick F i den eller om man hoppade av.
    Du blir klart lägre prioriterad (i fall det blir konkurrens om utbildningsplatser på komvux i din kommun), men om platsen räcker även för dig eller inte - är det i princip ingen som vet: beror på hur budgetläge blir i din kommun när du söker studieplats nästa gång.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vi håller tummarna!
    ANNA
    • : Hej! Den andra kursen (sv2) är på 50 % så tillsammans blir dem heltid. Och lönen kommer inte överstiga fribeloppet för den här perioden, utan jag tänkte mer på de pengar som jag redan fått ut, om jag skulle bli återbetalningsskyldig för dem..
    • Anna : Så länge du inte avbryter studierna, har du rätt att behålla Studiemedel. Om skola registrerar "avbrott", har du inte rätt till Studiemedel från den dagen avbrott är reg. Om du fortsätter läsa på halvtid - har du från "den dagen" rätt till halva Studiemedel. Det är så vi tolkar reglerna som CSN har. Men det är CSN´s regler och de tolkar dem och tillämpar dem. Du bör egentligen höra med CSN.
    • : Jag vet mer nu iallafall, tack för svaren!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! *L*
    Läs alla kommentarer