Alba
    Jag går i årskurs ett och valde i höstas till modersmål 1 som mitt individuella val. Jag klarar inte av kursen då det är alldeles för svårt för mig och vill väldigt gärna hoppa av, och jag undrar om detta är möjligt? Vad händer om jag plockar bort modersmålet? Kan jag i tvåan eller trean kunna ersätta de 100 poängen jag skulle fått av modersmålet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vi avråder från att hoppa av. Detta bland annat för att du kommer att förlora studiehjälp från CSN: du kommer läsa på deltid och har i så fall inte rätt till studiehjälpen.

    Studie- och yrkesvägledare

    Med F i individ.val kan man uppnå kraven och få Examensbevis. Du kommer också få rätt att göra prövning om du får F.

    Prata med syv och klasslärare innan du hoppar av!

    Angåendemöjlighet att ta igen ”förlorade poäng” så är det inte en rättighet men möjlighet kan eventuellt finnas: prata med syv på din skola och lycka till!