Roro

    Hej! Om jag nu skulle tacka ja till universitets plats på lärarprogrammet och sen väljer att hoppa av utan någon anledning vad händer då? Asså är det "okej" för universitet att man gör så och hoppar av hur som helst eller kan man bli avstängd från det programmet

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Roro,
    jag vet inte vad du menar med "avstängd från det programmet"? om du hoppar av, vill du ju inte gå det programmet, så varför skulle det spela roll om du skulle bli "avstängd" (och när du redan hoppar av, finns ju ingen anledning att "stänga av" dig - du är ju inte längre studerande på det programmet...).
    Jag ska nu skriva det jag tycker är viktigt att veta i fall man funderar på att hoppa av en utbildning:
    - Studiemedelsfråga? Om man tar studiemedel från CSN, även om man endast tar Bidragsdel och inte lånar ngt., så kan det bli "problem" om man hoppar av en utbildning. Under tiden man studerar har man rätt behålla studiemedel; CSN räknar i hela veckor och ej till den studerandes fördel (alltså om man studerar fyra dagar under veckan, och inte den femte dagen pga man hoppade av utbildningen, har man ej rätt till studiemedel under den veckan). Sedan får man avslag nästa gång man ansöker om studiemedel om man ej kan uppvisa godkända resultat (godkända betyg i kurser) för den tiden när man senast läste med studiemedel. Man förbrukar också sina "studiemedelsveckor". Antal studiemedelsveckor är begränsat. Max antal studiemedelsveckor som man kan få motsvarar 6 läsår (på eftergymnasial nivå).
    - Förlorad arbetsinkomst. Under tiden man läser och inte arbetar förlorar man den arbetsinkomst som man skulle haft om jag i stället arbetade. Det påverkar livslönen, framtida utbetalningar som t.ex sjukpenning, föräldrapenning och pension.
    Å andra sidan, så är det med mer studieerfarenhet. Även om man "misslyckas" med sin högskoleutbildning så har man testat på hur det är att läsa på högskolenivå. Har man fått några godkända kurser, kan man skriva in dem i CV och kanske också kan räkna in de kurserna i sin framtida högskole-Universitetsexamen.
    Att studera på högre nivå än grundskola är i Sverige frivilligt. Man kan tacka nej till erbjuden studieplats innan man påbörjar studierna (vilket är att föredra om man vet att man ej vill läsa på den utbildningen, för att då kan "din plats" gå till någon från reservkön som blir glad att få studieplats). Man kan också hoppa av utbildningen när som pga det är frivilligt att studera.

    • Roro : Okej tack så mycket för svar! Om jag däremot inte tar csn lån och hoppar av första veckan, påverkar det också csn lån. Jag såg på deras hemsida att ifall jag har csn lån och hoppar av en utbildning eller avbryter den så får man inte csn lån längre. Innebär detta även ifall man inte har csn ännu och hoppar av typ första veckan av universitetet
    • Mikael : Om du inte ansöker om studiemedel, då har du inget "otalt" med CSN. Du skriver "CSN lån" men studiemedel består av bidragsdel och lånedel. Även om man endast ansöker om bidragsdel och får ut pengarna /bidragsdel, ej lån/ då börjar man förbruka sina studiemedelsveckorna och CSN kommer också kräva godkända resultat från dig från tiden du läste med studiemedel - alltså, även om du inte lånar några pengar utan endast får bidragsdel av studiemedel. Om du planerar hoppa av utbildningen kort tid efter start, ansök i så fall inte om studiemedel, är mitt råd.
    • Roro : Tack för svaret!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer