Eliza
    Hej! Jag avskyr verkligen idrott och jag kommer ha en idrottslektion varje vecka i två år på gymnasiet. Vad händer om jag får F ? Kan man byta det betyget mot hemspråks betyget som i grundskolan? Jag är annars ganska bra på alla andra ämnen , går Sam-beteende

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Idrott och hälsa 1 är ett kärnämne och går således inte att byta ut tyvärr. I en gymnasieexamen får du ha 250 kurspoäng med betyget F och ändå få ut din examen och högskolebehörighet - du får dock inte ha F i matte, svenska och engelska och gymnasiearbetet.

    Men att ha ett ämne under två års tid och avsky det är ju inte särskilt kul så jag tycker du ska prata med idrottsläraren och berätta hur du känner för ämnet - kanske ni kan komma överens om ett sätt att få godkänt ändå och inte gå omkring med olust inför alla idrottslektioner. Vem vet - du kanske får riktigt bra betyg om ni kommer överens om en bra plan. /Lena, Syv