loai

    Hej!
    Jag heter Loay och går i preparandutbildning.

    Jag hade en fråga eftersom jag tror inte att jag kommer får godkänd i svenska denna året men jag har bra betyg i andra ämnen:
    A i kemi, A i biologi, B i matte, C i samhälle, E i historia, E i religion, E i musik och B i modersmål plus att jag läser Svenska, Engelska, bild och fysik. (Resten av ämnena kan jag inte läsa, eftersom det finns inga möjligheter.)

    I båda fysik och engelska lärarna sa att det finns ett stort chans att jag kommer få A i betyget men i svenskan så vet jag inte riktigt hur det ska gå till...

    Det är varför jag frågar er, finns det nån chans att jag kommer gå in i teknik programmet om jag inte får godkänd? och om det finns vad behöver jag göra?

    Jag har också en annan fråga, eftersom som ni har sett jag knappt kommer har gödkänt i 12 ämnen så vill jag veta om jag det är möjligt att bli behörig till programmet om jag inte har godkänt i 12 ämnen men jag har tillräckligt med pöang?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    eftersom svenska är Undervisningsspråk - det vill säga läraren pratar svenska och läroböcker är på svenska - på de Nationella svenska program, då måste man ha tillräckliga kunskaper i svenska eller i svenska som andraspråk.

    Man måste alltså få lägst E betyg i "grundskolesvenska" för att kunna läsa på något av svenska nationella gymnasieprogram.

    IB-programmet>> är undervisning på engelska.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    • : Jag vet, men jag menar att jag kunde få godkänt i många andra ämnen det skulle visa på nåt sätt att mitt språk är inte så dåligt. Men
    • : Ops! jag tryck på Enter. Det jag vill fråga är, finns det möjlighet att läsa en extra svenska kurs medan jag går på ett nationellt program?
    • Anna : En elev kan inte bli ANTAGEN till ett nationellt program om hen inte har godkänt betyg i Svenska eller svenska som andraspråk motsvarande Godkänt betyg (E) på våren i årskurs nio (åk9) i grundskolan.
    • : va skämtar du
    • Milla : Utan godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från vårterminen i åk 9 på gymnasiet är man endast behörig till några av Introduktionsprogram, men inte till de nationella programmen. Man kan också komma in på IB, för att undervisningsspråket på IB är Engelska.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej loai,

    jag förstår att du vill läsa vidare så fort som möjligt och det är jättebra!

    Reglerna säger dock att en elev kan ej bli antagen till ett nationellt program, om hen ej har godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk på våren i åk9 på grundskolan. Att man är jätteduktig i andra ämnen är jättebra. Det går kanske att läsa vissa kurser på gymnasial nivå medans du läser svenska på grundskolenivå. Men Antagen till ett svenskt Nationellt program kan du inte bli. Reglerna förbjudet det.

    Angående ha godkända betyg i minst 12 ämnen - så är det också en sådan regel, som inte vi här på Fråga syv kan ändra på. Man måste ha godkänt betyg i minst 12 ämnen på grundskolan för att bli BEHÖRIG att läsa på ett Högskoleförberedande gymnasieprogram.

    För ett yrkesprogram räcker det med 8 ämnen.

    Tre av de 12 eller 8 ämnen är svenska (eller svenska som Andra språk), engelska och matematik.

    Vi på Fråga SYV kan inte göra någonting för att förändra de reglerna.

    Vi kan förklara vilka regler som gäller och ge råd.

    Ett råd är att du försöker lära sig så mycket svenska som möjligt i tal och skrift så fort som möjligt. Hur du gör det på bästa sättet, beror på många olika saker. Lärare som undervisar dig kan ge de bästa råden, eftersom de känner dig och din inlärlingsstil.

    Du får gärna läsa och se filmer i Tips om studieteknik >>>

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig.

    Lycka till med dina studier.

    ANNA

    • : r.i.p jag tror att jag har ingen väl förutom att börja läsa i min fritid. Tack för hjälpen! :)
    • : och jag måste sluta använda Enter knappen på kommentarer.
    • : Iallafall, jag är väldigt tacksam för svaret. Din var väldigt tydligt och hjälpte mig jätte mycket.
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer