Paul
    Hej.
    Jag går tredje året på gymnasiet på Ekonomi. Har fått F i samhälle både i ettan och i tvåan, vilket leder till att jag är -200 poäng. Gymnasie arbete går sådär, men vi säger vad händer om jag inte får mina 2500 poäng och vi säger också att jag får F i gymnasie arbete (i värsta fall). Jag planerar inte att söka vidare till univeristet. Kommer det då att påverka min framtid för att det inte kommer att stå att jag inte har godkänt i mina 2500 poäng? Är det ända som händer att jag inte kan söka vidare till universitetet och inget mer? Jag pratade med SYV på min skola och hon sa att inget händer... men hon såg osäker på sig själv och det gjorde mig litet osäker

    Tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Paul!
    Kraven för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Gymnasiearbete är man tvungen ha betyg E i för att uppfylla kraven (det är en av kraven).
    Om du får F i gymnasiearbete eller om du får F i fler än 250 poäng - uppfyller du inte kraven för examen och får Studiebevis när du slutar på gymnasiet (i stället för Examensbevis).
    Men Studiebevis är du inte behörig att söka till eftergymnasiala utbildningar, men till Yrkeshögskola www.yhguiden.se kan du ändå söka och komma in i "fri kvot" (på undantag).

    Det som oftast händer om man får Studiebevis - är att man direkt efter gymnasiet eller en tid senare söker till Komvux, läser några kurser där och får Examensbevis från Komvux. För examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng och du behöver inte läsa exakt samma kurser som du fick F i på gymnasiet, utan kan läsa andra kurser på Komvux. Dock just gymnasiearbete är du tvungen att få E i även på komvux.

    Med Examensbevis från Komvux är du behörig att söka till både högskola och till yrkeshögskola.

    Med Studiebevis kan du söka jobb och du kan söka "andra utbildningar" - t.ex. vissa utbildningar på folkhögskola, på komvux, på privata skolor mm.

    Hälsningar
    Mikael SYV