Sandra
    Jag funderar på att välja AMB i Tingsryd, för att komma in på skolan måste man göra olika auditions mm. Om jag skulle söka in till AMB men inte bli antagen, går det att söka in till en annan linje i efterhand?

    Till exempel: jag söker in till AMB men blir inte antagen, kan jag då söka in på samhällsprogrammet senare? Går det att söka in på flera olika program?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sandra,

    det går bra att söka till många olika gymnasiala utbildningar samtidigt och det t o m Rekommenderas att söka flera olika alternativ, t o m Många olika alternativ. Dock måste du prioritera - i första hand, i andra hand, i tredje hand, i fjärde hand, i femte hand och så vidare.

    Sök många olika alternativ direkt, inte i efterhand.
    Du blir i första hand prövad till ditt första (högstprioriterat alternativ) och om du blir ANTAGEN, tas de övriga val bort.

    Men om du inte blir antagen till ditt första (högstprioriterat alternativ) men du blir bedömd BEHÖRIG till det alternativet, ställs du i RESERV.
    Exempel på hur antagningsbesked kan se ut:

    1. RESERV

    2. RESERV

    3. RESERV

    4. ANTAGEN

    5. PRÖVAS EJ

    6. PRÖVAS EJ

    7. PRÖVAS EJ

    Ändra i sin ansökan till gymnasiet kan man (ostraffat) t o m sista dagen i omvalsperioden. Efter det blir man lågt prioriterad, om man gör ändringar, dvs de Behöriga sökande som sökte i din (t o m sista dagen i omvalsperioden) "går före" dig, även om du har högre betyg.
    Det är därför viktigt att bestämma sig inom Omvalsperioden (på våren).