Ida
    Hej! Jag går i sam beteende.
    Jag kommer nästa vecka ha prövning i spanska 1 och 2 om jag inte klarar detta så kommer jag få F.

    Jag har redan F i Idrott och detta gör då att jag får 300poäng som är F.

    Frågan är nu, jag funderar på plugga vidare till högskola, kommer detta påverka mig? Vad är skillnaden mellan studentexamen och student bevis? Kommer det att påverka om jag kommer in på högskolan?

    Och sen vet jag såklart att de alltid är böttre med Inga F men jag försöker fokusera på stt få bra betyg i mina andra ämnen, är det verkligen så farligt då att få student bevis istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Så, även om man har mycket höga betyg i många kurser, kommer man få svar OBEHÖRIG och ej kommer prövas i konkurrensen om plats till högskola/universitet.
    Studiebevis kan man ta till komvux och göra planering mot Examensbevis. I Examensbevis från komvux får ej kursen idrott och hälsa 1 ingå. 2400 p. räcker för att få ut examensbevis från komvux. Moderna språk är inte obligatoriska på komvux.

    Så - du kan - om du får ut Studiebevis, läsa 200 poäng /2 st. normalstora kurse/ på komvux som inte är moderna språk... utan andra kurser från det utbudet som din komvux kan erbjuda... och få ut examensbevis från komvux.

    Kraven för gymnasieexamen från gymnasiet - kan du se på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen; på komvux får inte Idrott-och-hälsa 1 ingå, men då krävs det också 100p. mindre.