Roro

    Hej! Jag läser nu Komvux för att få godkänt i Fysik 1a, men jag känner redan nu att det fortfarande är svårt och därför tänker jag att jag vill läsa naturkunskap 2 för större chans av betyg. Går det att göra så? och ifall jag gör det, måste jag läsa en till kurs för att jag antar att naturkunskap 2 är en kurs på 100 poäng men vad händer med biologi 1 och kemi 1 som jag redan har godkänt i? Måste jag lägga till andra kurser då för att naturkunskap 2 "täcker" de kurserna? och jag vill läsa till sjuksköterska

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roro,
    för att läsa till sjuksköterska behöver man inte nödvändigtvis ha godkända betyg i fysik, kemi och/eller biologi. Inom naturvetenskapliga ämnen räcker det att man har godkänt betyg i kursen Naturkunskap 2 (för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet) men du måste också få grundläggande behörighet.

    Vilka kurser som du ska ha i ditt examensbevis från komvux måste du diskutera med SYV-en på komvux. Det är tveksamt att kursen naturkunskap 2 får ingå i samma examensbevis som kemi och fysikkurserna (detta på grund av de delvis "överlappar" varandra). Beslutet om det blir upp till rektorn på komvux. I värsta fall behöver du ersätta de 200poängen som kemi 1 och biologi 1 (tillsammans - 100p. per kurs) går ut på. Sedan är det också en fråga om gymnasie- eller komvuxarbetet. Har du godkänt betyg i gymnasiearbete eller komvuxarbete redan? Om du inte har det, behöver du genomföra den kursen med godkänt betyg och vad gäller temat - alltså vad ditt komvuxarbete ska handla om - så är det upp till komvux. Från 1 juli 2021 förändrades en del regler vad gäller examen från komvux. Fortfarande finns det ett antal "frågetecken" och mycket blir upp till vilken bedömning som komvux i din kommun kommer att göra. Ytterst är det upp till rektorn på komvux. Ibland är vissa frågor delegerade till SYV-en på komvux (av rektorn). Prata med SYV på komvux är mitt råd.