Hilda

    Hej! Jag har tagit studenten från det naturvetenskapliga programmet med inriktning samhälle. Jag planerar nästa år att söka till receptarieprogrammet och har därför läst till biologi 2 på komvux förra hösten pga behörigheten. Nu funderar jag på att läsa till engelska 7, som jag inte läste på gymnasiet. Men jag funderar på vad som skulle hända om jag får betyget F? Kommer det att räknas med i mitt betyg/meritvärde eller kan man bortse från det då det inte ingår i behörigheten? Jag kommer ändå hamna i urvalsgrupp BII då jag tidigare läst till biologi 2...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda,
    om du får F i eng 7 på komvux, kommer det vara som om du inte läste den kursen. det kommer inte på ngt sätt påverka ditt meritvärde.
    Om du däremot får E i kursen, eller högre betyg, kommer du få + 1.0 meritpoäng och betyget i kursen kommer räknas in i ditt meritvärde. Du vinner därför på att få så högt betyg som möjligt. Info om meritpoäng för dig med examensbevis finns på gymnasieguiden.se/merit

    • Hilda : Om jag redan har 2.5 extra meritpoäng sedan tidigare, kommer betyget i engelska 7 sänka mitt genomsnittspoäng om jag får E? Eller bortser man det då det inte är någon kurs som krävs för högskoleprogrammet? Jag har sedan tidigare läst andra kurser på komvux som gör att jag kommer hamna i urvalsgrupp två.
    • Anna : Om du redan har max antal meritpoäng men får ändå godkänt betyg i eng 7, då kommer det nya betyget räknas in endast om det skulle höja ditt meritvärde. Alltså, räknar www.antagning.se till din fördel: om betyget skulle sänka ditt meritvärde, bortser de från det, men om betyget skulle öka ditt meritvärde - då kommer de räkna in det! :)