benni

    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    1 Svar

    Hej Benni!

    När du söker till gymnasieskolan rangordnar du dina val efter vilken skola och vilket program som du helst vill komma in på. När antagningen sedan är klar blir du endast erbjuden en plats, du blir antagen på den högst rangordnade utbildningen där ditt meritvärde (betygen) räckte för.
    Om du tackar nej till den platsen får du ingen annan gymnasieplats. Det som du kan göra om du inte kom in på ditt första val är att tacka jag till platsen men att välja att stå kvar som reserv på de högre rangordnade valen, då finns det en chans att du blir antagen till en skola som du valt som ett högre rangordnat alternativ.

    Hoppas att detta svar hjälpte dig.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV
    Hej igen.

    Du kan göra ett sent omval genom en blankett hos gyantagningen i ditt län.
    Så börja med att tacka ja till din plats och gör sedan ett sent ändringsval via gyantagningen och rangordna de nya valen ovanför det val där du blev antagen.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : så jag kan inte komma som reserv på andravalet om jag tackar nej på förstavalet?
    • : Jag undrade om samma frågan du Benni. Jag skrev ett mail till Utbildningsförvaltningen Antagningskansli och fick det svar: Om du kommit in på ditt förstahandsval stryks dina lägre val och du är inte längre med som sökande till dem. Om du ändrat dig och vill göra ett nytt val kan du göra ett sent omval. Det kan du göra från och med den 23 juli. Det som är viktigt att tänka på är att tacka ja till den plats du fått, så att du inte riskerar att stå utan plats. När du sedan gör det sena omvalet lägger du de nya valen ovanför det där du har din plats, så tappar du inte den. När du gör ett sent omval hamnar du som reserv efter de som sökt i tid, även om du har ett högre meritvärde.
    • : okej så jag ska gå och säga ja . men hur gör jag sent omval efter det?
    • : http://www.skanegy.se/information/omval-och-sent-val Det är i Skåne, vet inte om det är samma för andra kommuner.
    • Milla : Undrar om det löste sig för din del, Aidas? Hoppas det! I annat fall kan du höra av dig igen! Lycka till med studierna och allt annat! Milla SYV
    • Milla : Hej Benni! Har du fått svar på dina frågor? I annat fall hör av dig igen! Bästa hälsningar! Milla SYV
    Läs alla kommentarer