Anonym
    Hej!
    Jag går trean och funderar på att u-markera ett ämne som ger meritpoäng på samma sätt som engelska 7 ger 1 meritpoäng. Ifall de ämnena som inte är u-markerade inte lyckas ge mig hela 2,5 meritpoäng, kommer då meritpoängen från det u-markerade ämnet räknas in?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    U-markerade kurser i examensbeviset (betyg i dem) räknas in i ditt jämförelsetal i 2 fall:
    - om en sådan U-kurs krävs för särskild behörighet
    eller
    - om den ger meritpoäng.
    Så svaret på din fråga är JA, du får meritpoäng för U-markerad kurs och betyget i den kursen kommer också räknas in i ditt jämförelsetal på även på så sätt, alltså genom att ingå "som om det vore en vanlig kurs, ej U-kurs", påverka ditt meritvärde.