Alexander
    Hej, jag går sista året nu i teknik. Enligt min rektor har jag läst 2700 poäng och måste då utöka 300 poäng i kurser. Läste extra Ma4, Ma5, Fysik 2 och Eng7.
    Enligt antagningen kommer jag då att få ett meritvärde extra var för Ma5 och Eng7.
    Vilka av de andra kurserna i mitt program kan jag utöka(Gy-
    gemensamma,Programgemensamma, Inriktningskurser och programfördjupning) ?

    T ex kan jag byta ut 300 poäng av kurser med låga betyg(minst E)?

    Och vad händer om jag utökar Ma5 som då är en extra kurs?
    • : Det undrar jag också, våran Syv i skolan verkar inte vara uppdaterad. Pga henne valde jag bara extrakurser så att jag bara får 1.5 extra meritvärde.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan bara lägga valbara kurser som utökade kurser - Indval kurser och programfördjupningskurser. Så du kan dessvärre inte utöka vilka som helst för att komma undan med kurser där du har lägre betyg.

    Meritpoängen för Matte 5 för då även om du utökar - spelar ingen roll var meritkurserna ligger - man får alltid meritpoängen så länge inte kursen krävs för sökt utbildning på högskolan såklart. /Lena, Syv