Gabriel
    Tjenare, jag valde som förstahandsval teknik på en annan ort som behandlas av ett annat kansli än vad jag bor i. Kruxet är det att jag har ångrat mig och vill välja mitt andrahandsval som är teknik på det kommunala gymnasiet jag bor i. Jag har inga problem med betygen men är orolig vad som händer om jag väljer att tacka nej till mitt förstahands val och sedan välja mitt andrahandsval istället.

    Jag vet att jag kommer hamna på en reserv lista men hur fungerar den? Hur rangordnas man i listan? blir det efter poäng? kö tid? Och i såna fall hur gör jag för att hamna högst upp på reserv listan.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du valde ett förstahandsval som behandlas av annat kansli så kan det hända att du kommer in på två ställen eftersom ditt förstahandsval i din hemkommun då blir ditt förstahandsval där. Jag tycker dock att du ska ta kontakt med kansliet i den andra kommunen och stryka ditt val där och även ta kontakt med ditt kansli i ditt hemlän för att se hur din ansökan kommer att behandlas nu när du ångrat dig. Hoppas det går bra!/Lena,Syv