Daniel
    Hej! Jag ska börja i samhällsprogrammet till höst, jag väljer det för att jag inte är så bra på matte, jag är dock väldigt intresserad av naturvetenskap osv, så jag undrar om man tar studenten i samhällskunskap men ångrat sig och sedan vilja läsa naturvetenskapliga ämnen, hur går det till?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    efter "studenten" dvs om du får Examensbevis från gymnasiet, kan du söka till komvux. Du kan också bedriva självstudier och göra prövnignar och få betyg på kurser på det sättet.

    Det finns också möjlighet att läsa till basår på högskolor/universitet - tekniska eller naturvetenskapliga basår och ibland heter de också teknisk/naturvetenskapligt basår - dvs det är både- och i så fall... och man får noga se vilka kurser som ingår i basåret.

    Du kan också läsa Naturvetenskapliga kurser på gymnasiet - t.ex inom individuellt val, 200 poäng. Sedan kan man också läsa några NO kurser inom Programfördjupningen, det är tillåtet i alla fall - men om just din gymnasieskola kommer erbjuda det - får du fråga på skolan.

    Vilka kurser som på SA får läsas som Programfördjupande, kan du se i programplanen för SA>> - bl a får man läsa Biologi 1, Naturkunskap 2 och Miljö- och energikunskap.

    Angående söka kurser på komvux, så finns det inga garantier på att få plats, men i fall du uppger i din ansökan till komvux att du behöver kurser för behörighet till högre studier, blir du bättre prioriterad och förhoppningsvis får utbildningsplats.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA