Vishav
    Hej, går nu matte 3b i komvux och har slutprov på kursen imorgon som jag vet att jag inte kommer klara. Tänkte därför bara kolla med er, ifall jag får F i Matte 3B komvux denna gång - kan jag söka om komvux efter det i samma kurs?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! söka kurser på komvux får alla göra, men komvux kan vägra ge plats på kurser. anledning kan t.ex vara att personen som söker saknar förutsättningar för att klara kursen. Den bedömning kan göras utifrån lärarens pedagogiska bedömning, utifrån personens sociala situationen, hälsotillståndet mm. T.ex är det vanligt att man först ett år efter man fick F i en kurs får läsa samma kurs igen - om huruvida det är någon regel som komvux i alla kommuner använder sig av, kan vi på FRåGA SYV inte svara på, men vi får signaler från de studerande som fick F och ej direkt fick läsa samma kurs igen och fick göra det ett år senare, eller ännu senare. Som sagt, alla har rätt att göra ansökan. Sök när du vill och se om du kommer in. Skulle du ej komma in nu, när du vill läsa - bedriv självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs. Innehåll i Matematik 3 finner du på matteboken.se/lektioner/matte-3