Ludde
    Tjenare!
    Ifall man får F i matte 4 under tvåan, kan man då skriva omprov i trean för kursen. Blir det samma sak på papper som om att jag skulle fått E eller blir det sämre än att jag skulle ha skrivit ett E från början.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ludde!

    Om du gör omprov (eller prövning) eller läser om kursen och får det betyget i ditt Examensbevis (eller Studiebevis - som man får i fall man inte uppfyllde krav för gymnasieexamen) så spelar det ingen roll när man fick högre betyg - det är det högre betyg som gäller i fall man har flera betyg i samma kurs.

    Däremot finns det inga garantier att din skola kommer att erbjuda dig möjlighet att gå om en kurs eller göra tenta/omprov. Du som elev inte har rätt att kräva det. Du kan bara be snällt och hoppas att du får.

    Skolorna försöker tillmötesgå eleverna men ibland blir det svårt: t.ex. om lärarkapacitet inte räcker eller schemat inte går ihop. Du kan, alltså, inte räkna med att du får en andra chans att läsa samma kurs en gång till eller göra tenta.

    mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare