Filip
    Hej, Jag går tvåan på gymnasiet. Jag kommer antagligen får F i tyska 4. Kommer jag kunna komplettera detta på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    Om du får F i en kurs när du går på gymnasiet - har du rätt att göra prövning i den kursen, innan du slutar på gymnasiet.

    Det kan också gå att få ut Examensbevis med F i mod.språk4. I examensbeviset från gymnasiet kan man ha upp till 250 F-poäng. Och mod.språk 4 är en 100poängs-kurs.

    Jag antar, dock, att du kommer göra ditt bästa för att få ett godkänt betyg. Just Moderna språk 4 ger, dessutom - om man får Godkänt betyg - även Meritpoäng (+1,0) vilket ger stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på svenska högskoleutbildningar.
    Vänligen och lycka till med dina studier!
    ANNA