Jonathan

    Om jag redan har 1,5 från moderna språk och väljer engelska 7 och matte 3 då får jag 2,5 om jag får betyg i engelska 7. Men vad händer med mitt matte 3 betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ingen kan få mer än 2,5 i meritpoäng.
    Om alla de olika kurser som ger meritpoäng, ingår inom ditt examensbevis som "vanliga kurser", alltså Inte u-kurser (utökat program) - då räknas alla de betygen in i ditt jämförelsetal och så plussar man på 2,5 "i merit" så får man fram ditt Meritvärde.
    ****
    Om du däremot har t.ex matte 3 som U-kurs, utökad, utanför programmet Eller om du läser matte 3 senare, efter det att du får ditt examensbevis - då kommer betyget i matte 3 räknas in Endast om det höjer ditt jämförelsetal, men inte annars.

    Exempel
    Vi säger att du har alla C-betyg och max i merit, innan du läser matte 3 och matte 3 ligger "utanför" - alltså läses som u-kurs eller senare än datumet för examensbevis; då kommer betyget i matte 3 räknas in om du får B eller A betyg i den kursen (för att det höjer ditt jämförelsetal och med det även ditt meritvärde).