Ali

    Hej, jag har läst engelska 7, mattematik 5 och moderna språk spanska 3 där fick jag totalt 2.5 poäng. Jag har tentat av arabiska moderna språk 3 där jag har också fått 0.5 i merit så totalt 3 poäng. Jag vet att det bara räknas in 2.5. Jag vet också att ämnen som ger merit eller behövs för utbildning räknas in på jämförelsetalet. Om man har D i moderna spanska 3 och A i arabiska 3 som moderna språk kommer de att räkna bort spanska då eller spelar det ingen roll om man har 5 poäng i merit så kommer de att påverka jämförelse talet ändå?

    • Eva : max i merit är 2,5 så man ej kan få mer i merit än 2,5 för att det är "max". :)
    • : Har du läst min fråga? jag frågade om det går att ta bort spanska 3 och ersäta med arabiska 3 (båda är moderna språk) och kommer meritgivande kurser som överskrider 2.5 påverka jämförelse talet?
    • : vill tillägga att jag är medveten om att alla meritgivande kurser påverkar jämförelse talet men kommer överskridande merit också påverka jämförlse talet och om det är så jan man byta moderna språk arabisla 3 där jag har Amot moderna spanska 3 där jag har D ?
    • Daniel : Svar på din fråga beror i mångt och mycket på exakt HUR DITT EXAMENSBEVIS ser ut. Har du några U-kurser, utökade i ditt examensbevis?
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,

    om du i ditt examensbevis ej har några U-kurser, som är utökade och markerade med "U" då räknas alla betyg in i ditt jämförelsetal, förutom GA, gymnasiearbete. Och så får du plussa på 2,5 i merit ovanpå ditt jämförelsetal.

    Om du har U-kurser, utökade och markerade med "U" i ditt examensbevis, uppge vilka U-kurser du har.

    Om du har examensbevis och sedan EFTER det att du fick examensbevis, att du även har betyg på ett separat "papper" - uppge vilket det är som är betyg på ett separat "papper".

    Allmänt gäller det att Antagning.se OM DET FINNS OLIKA MÖJLIGHETER ATT RÄKNA PÅ... räknar så att det blir till Fördel för dig, så att du får högre meritvärde.

    Hälsningar

    Daniel syv

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    reglerna är kompliserade. För att ge rätt svar måste man veta vad för typ av utbildningsdokument du har. Eller om du ännu inte har tagit ut ditt Examensbevis.
    ____

    Huvudregeln som Antagning.se håller sig till är att I FALL DET FINNS MÖJLIGHET ATT RÄKNA OLIKA, då räknar de till den sökandes Fördel (så att du får högre meritvärde).
    Men det viktigaste är hur ditt examensbevis ser ut - vilka kurser som ingår i ditt examensbevis; och om du i ditt examensbevis har eller inte har U-kurser, utökade kurser, som är markerade med "U".

    ____

    I Examensbeviset "låser man in" kurser och det är mycket enklare och friare att "fixa och trixa" innan man har låst in kurser i Examensbevis.
    ____

    När man redan "har låst in" kurserna i Examensbeviset - då det är så att alla kurser som Inte är "U"kurser som räknas in i Jämförelsetal, förutom GA, gymnasiearbete. Sedan lägger man till Meritpoängen, om man har några. Om man t.ex i Examensbeivset har Spanska 3 med betyget D och sedan (utanför examensbeviset, dvs Efter det att man fick sitt examensbevis) får betyg A i arabiska 3 - då blir det så här: båda betygen, dvs både D i spanska 3 och A i arabiska 3 kommer att räknas in i jämförelsetal - på så sätt "höjer man" D betyget till lite över "C" betyget - nästan till "mellan C och B" ... detta för att man får inte Ta bort kurser från Examensbevis. Ska man höja betyg i kurser som redan är "låsta" i examensbeviset då är det SAMMA SPRÅK och samma nivå som man måste få ett högre betyg i, dvs det är i just SPANSKA 3 som du måste få högre betyg, än D för att D ska "bytas ut" mot ett högre betyg.

    Om det är ett annat språk - då kan det endast blir en "tilllägskomplettering" dvs både det gamla OCH det nya betyget räknas in. Det höjer ditt meritvärde (jämförelsetal i ditt fall) men inte lika mycket som om man skulle byta ut.
    *********

    Men i fall dina kurser ännu inte är låsta i ett Examensbevis kan du t.ex be att ha Arabiska 3 som en "vanlig kurs" som alltid räknas in i ditt jämförelsetal och ha Spanska 3 som en "Ukurs", utökat - som i ditt fall inte kommer att räknas in (med undantag av att i fall du skulle söka en högskoleutbildning som specifikt kräver just betyg i Spanska 3, ex. ett Internationellt "spanskt"-inriktat program, som ex. kan vara "Internationell ekonom, spansk inriktning").

    Vänligen

    Julia syv