Anton
    Jag går teknik och undra vad som händer om jag inte skulle klara av matte 3c kursen men har godkänt i matt 1c och 2c. Måste man klara matte 3c också för att ta examen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Matematik 3c kan du ha F-betyg och ändå få ut Gymansieexamen.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    det är enbart Matte 1 som är obligatorisk inom Matte på så sätt att det räcker med E-betyg i Matte 1 för att kunna få ut examen.
    Sedan är det flera regler, läs på länken ovan.

    Undrar om du går åk2 nu? Om du känner att det är svårt med matten, kanske skulle det vara bra för dig att byta till ett program där inte mycket matte läses? T.ex. till Ekonomiprogrammet, inriktning juridik där man läser Matte 1b och 2b (medelsvårt spår) och på inriktningen Ekonomi läser man också Matte 3b, men 3b är medelsvårt och 3c är avancerat, så det är skillnad och du kan kanske få godkänt betyg i Matte 3b.
    Det där med olika spår i matten... rektors beslut krävs för att kunna byta ut Matte 3c mot 3b, och du måste då också klara tenta i 3b med minst betyget E. Det är en sällsynt lösning men kan ev. vara värt att titta lite närmare på...
    Se innehåll i kurserna på www.matteboken.se

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare