Ida

    Hej! Jag studerar 2 kurser på 15p vardera på halvfart denna termin och har både studiebidrag samt lån. Jag är lite orolig för vad som händer ifall jag inte skulle klara någon utav kurserna. Dvs - om jag mot förmodan misslyckas med både tenta och omtenta, vad händer med det bidrag samt lån som jag fått denna termin? Blir jag återbetalningsskyldig snabbare än vad jag skulle betalat tillbaka lånet om jag blivit godkänd? Och kommer jag kunna söka CSN om jag skulle vilja studera senare i livet? Tack för hjälp!

    • Mikael : Gör ditt bästa i båda kurserna! Så länge du inte hoppar av studierna så behåller du pengarna från CSN. Vid icke-tillräckliga studieresultat kommer CSN neka dig studiemedel nästa gång du ansöker. Läs också mitt svar nedan. Lycka till i dina studier!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!
    Eftersom det är CSN som bestämmer i frågor om olika typer av ekonomiskt studiestöd, bland annat Studiemedel, då är det bäst att läsa information på deras egen webbplats: här är snabblänk: csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/om-studieresultaten-inte-racker
    Jag som inte jobbar med beviljande av studiemedel (eftersom jag inte jobbar som studiestödsutredare på CSN), har genom att läsa på CSN´s webbplats och genom att fråga de som jobbar på CSN drar följande slutsatser: så länge man bedriver de studierna för vilka man fick studiemedel beviljat, så behåller man pengarna för den perioden. Med "behåller" menar jag att man inte blir återbetalningsskyldig för bidragsdelen. Lån betalar man alltid tillbaka i alla fall på sikt. Men nästa gång man ansöker om studiemedel så gör CSN prövning av tidigare studieresultat och om man ej kan uppvisa tillräckligt antal godkända poäng, då blir man nekad studiemedel tills man uppnått tillräckligt antal godkända poäng.
    Angående återbetalning av lånedelen av studiemedel, så verkar det som att man får sin första räkning från CSN 6 månader efter man senast fått utbetalning från CSN. Har man inte råd att betala så mycket som CSN kräver, ska man höra av sig till CSN och försöka ändra återbetalningsvillkor så att man betalar mindre per gång under längre tid.