Kamilla
    Hej!

    Vad händer om man inte klarar någon enstaka kurs på Yrkeshögskolan? Får jag ändå ut min examensbevis? Eller får jag ut något annat? Rent generellt, när man inte klrar av en kurs på en YH utbildning, kan man läsa om kursen senare och fortsätta med de andra kurserna eller får man inte gå vidare till de andra kurserns innan man klarat kursen? Mvh Camilla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kamilla,
    en mycket intressant och viktig fråga du ställer, men som också är svår att svara på. De lagar och förordningar som reglerar yrkeshögskolan, som en utbildningsform, och som Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar för - finns. Sedan finns det även de föreskrifter som Myh har beslutat om, samt de allmänna råd som Myh har gett ut.
    Myh - är en förkortning som står för "Myndighet för yrkeshögskolan".
    ***
    Jag vet att mycket av det du frågar om "löses på plats", dvs man måste utgå från en konkret situation (grad och omfattning av problematiken); även det faktum att samma utbildning kommer att starta i framtiden (eller inte) också spelar stor roll. Exempelvis: vi säger att en studerande ej klarade en del av yh-utbilningen men samma utbildning har inga framtida startet beviljade och den delen av utbildningen kommer alltså inte erbjudas i framtiden, alls - hur kan man då "gå om" den kurs som inte finns? Att man skulle anordna en kurs speciellt för en studerande (individuell undervisning) tror jag inte kan bli aktuellt - bl.a pga det blir enormt dyrt att fixa.

    Pedagogiskt stöd
    Om en studerande har "speciella svårigheter" ex. pga funktionshinder, kan utbildningsanordnare hos MYH ansöka om särskilt pedagogiskt stöd. Mer info finns på yrkeshogskolan.se/Om-yrkeshogskolan/Pedagogiskt-stöd

    Om yh-examen
    Att få ut examen utan att uppfylla kraven för examen kan man, givetvis, inte göra.
    Om man uppfyller kraven för examen eller inte är det upp till utbildningsanordnare att avgöra.
    Om man, som studerande, tycker att yh-utbildningsanordnare agerar fel, kan man vända sig till MYH med sin fråga eller sitt klagomål.