Maria
    Är det möjligt att man inte kommer in på de gymnasium man sökt till? Vad händer då?
    • : Marina Sök en mängd olika alternativ i ditt Gymnasieval! Det har jag gjort! Jag tror jag hade ca 10 stycken. Jag kom in på mitt första val men har kompisar som kom in på sitt femte & sjunde alternativ. Sedan blir en av de kallad från reserv till hennes andra alternativ och den andre bytte skola mitt i första terminen på gymnasiet. Det blev bra för alla oss till slut! Lugnt, det löser sig! ;-) Men sök många olika alternativ. Prioritera noga - i första hand söker du det som du hemskt gärna vill gå på och sedan "i fallande skala"... det som är mindre och mindre attraktivt för dig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    ja, det händer att en elev inte kommer in på någon av de gymnasiala utbildningar som hen har sökt.
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde mitt på sidan finns det beskrivet vad som händer om man inte får en gymnasieplats.
    Kort sagt: man kontaktar Antagningskansliet för att få reda var det finns tomma platser och får då välja en av dem (i fall man är behörig till det programmet). Då spelar det inte längre roll hur höga poäng man har.
    För att undvika en sådan situation, rekommenderar vi att man söker många olika alternativ till gymnasiet.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Sök en mängd olika alternativ i ditt Gymnasieval! Det har jag gjort! Jag tror jag hade ca 10 stycken. Jag kom in på mitt första val men har kompisar som kom in på sitt femte & sjunde alternativ. Sedan blir en av de kallad från reserv till hennes andra alternativ och den andre bytte skola mitt i första terminen på gymnasiet. Det blev bra för alla oss till slut! Lugnt, det löser sig! ;-) Men sök många olika alternativ. Prioritera noga - i första hand söker du det som du hemskt gärna vill gå på och sedan "i fallande skala"... det som är mindre och mindre attraktivt för dig!
    • : Okej, tack så mycket!! Fan vad bra att du kom in på ditt förstahandsval, men ska försöka söka till så många det går:)