Anna
    Hej, min son har gjort sitt gymnasieval men inte lämnat in blankett till SYV. Hans mentor säger att han måste göra det, annars kommer han att hamna "utanför systemet". Vad betyder "att hamna utanför systemet" - generellt eller för honom personligen?
    Är det ändå inte det kommande valet som avgör intagningen? Han kan ju hinna tänka om både kring skola och program.
    Mvh Mamman'

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    För din son (personligen) är det viktigaste att det senast sista dagen i omvalsperioden ligger ett giltigt ansökan i "systemet", det antagningssystemet som används i ert län eller er del av Sverige.

    För "systemet" är det viktigt att veta hur många elever som söker till gymnasiet i just "er del av landet". Gymnasieskola är frivillig och man kanske väljer göra ngt annat: söka jobb, åka på utbytesår utomlands eller ngt annat. En annan möjlighet är att elever söker till andra delar av Sverige - till gymnasieskolor med Riksintag eller till en utbildning som har Riksrekrytering eller om elever söker till andra delar av Sverige pga familjen kommer att flytta.

    Kommuner måste planera antal utbildningsplatser på gymnasiet så att det räcker till alla elever. Och det handlar om lärarnas anställningsvillkor och lokaler och mycket annat. Därför vill "systemet" veta hur många elever som söker utbildningar i just er stad och helst också vilka utbildningar som efterfrågas.

    Antal utbildningsplatser kan anpassas till vad eleverna vill ha - i viss mån i alla fall, men om inte eleverna meddelar vad de vill ha, då är det omöjligt att anpassa. Sista dag i omvalsperioden ligger så pass nära slutet på läsåret - att det blir för sent för att börja anpassa ... därför vill man helst att så många elever som möjligt söker inom det vanliga perioden.

    Sedan finns det också "specialutbildningar" som är speciella på olika sätt - IB, internationella programmet och Särskilda varianter samt "konstnärliga" utbildningar som inriktningar Dans, Musik, TeaterEstetiska programmet. Gemensamt för alla dem är att det anordnas tester/auditions eller intervjuder eller inträdesprover. Det är omöjligt att hinna med om man skulle få reda på att många elever ska söka en sådan "specialutbildning" - om man får reda på det sista dagen i omvalsperioden. Man genomför ofta flera tester/autditions (ibland tre stycken) - och man måste hinna planera in dem, kalla elever, poängsätta elever och registrera deras resultat i antagningssystemet.

    Om din son inte söker en sådan utbildning där auditions/antagningsprov/tester eller intervjuer genomförs så drabbas han personligen inte av att han inte sökte inom den vanliga valperioden. Men om många skulle tänka så - då kollapsar hela "systemet" för att man hinner inte planera och anpassa lärarkapacitet på gymnasieskolorna.

    Man vill helst att så många elever som möjligt bestämmer sig så tidigt som möjligt och gör sina val. Då kan man bättre planera och anpassa och på så sätt blir det bättre för alla - både elever, föräldrar och skolpersonal.

    Jag hoppas att jag svarade nu på din fråga.

    Passar här på och ger tips om några bra sidor inför gymnasieval:

    info om alla gymnasieprogram

    Min Gymnasieguide www.gymnasieguiden.se där man får mycket hjälp med gymnasievalet

    Info om yrken på www.framtid.se

    och så andra tips: lär dig den bästa Studietekniken

    gör personlighetstest på Framtid.se

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    P.S: allt som är "i blått" i våra svar är - klickbara länkar. Återkom gärna om något är oklart!