Wilma
    De senaste åren har varit väldigt struliga psykiskt för mig och jag har egentligen ända sedan åttan varit orolig för hur det ska gå inför gymnasievalet men hela tiden fått svar "det löser sig då", men ibland gör det ju inte det, och jag har haft det såhär i många många år så jag vet att det inte kommer lösa sig om typ två månader! Det är såhär att jag har gått halvtid i skolan sedan höstterminen i sjuan, så jag har redan missat väldigt mycket, nu har jag ända sedan början av nian endast gått 10% i skolan, jag har gått från att ha bra betyg till att nu inte ha något. Jag vet att jag inte kommer komma in på gymnasiet, jag kan kanske fixa betyg i två ämnen, ingen kommer in på två ämnen. Jag har inte heller varit så insatt i själva sökandet av att hitta ett program jag gillar och en skola jag gillar. Jag har inte orkat och inte haft något intresse, när det var öppet hus på de flesta skolorna låg jag inlagd på sjukhus, när det varit mässa, informationsmöten m.m har jag som jag skrev ovanför, legat inne på sjukhus . Jag vet inte ens vad jag är intresserad av eller vill gå.. Ett alternativ (vilket min mamma vill) är att gå ett 10:e skolår på högstadiet, eller att gå introduktion och läsa upp mina betyg. Men vad händer om jag inte klarar det, om jag är fast i detta djävuls hjulet som inte stannar och jag klarar inte skolan? Om jag på introduktion säger "nää nu skiter jag i det här" då är det ingen som kan säga nej, allt ansvar kommer ligga på mig. ..

    Nu tänker du antagligen att jag måste prata med min SYV på skolan men det går inte. Jag var på ett samtal hos han och jag kände mig så fruktansvärt förnedrad, han pratade om allt annat än om mitt gymnasieval och ville bara veta min anledning till varför jag inte går heltid i skolan och varför jag inte tar tag i min ätstörning. När min mamma skickar ett mail till han och frågar vad han tror är bäst menar han att det bara skulle vara slöseri med allas tid om jag går ett 10:e skolår på högstadiet, skrev att jag har visat att jag har alla förutsättningar för att lyckas.

    Jag känner mig så fruktansvärt förvirrad just nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Hur jag ska komma vidare. Alla mina kompisar har nu gjort sina val och jag är kvar här och har ingen jävla aning om vad som ska hända. Ingen i skolan verkar bry sig. Jag får panik! Jag har noll kolla på det här med ansökningen och jag har inte ens loggat in eller anmält på till den där ansökningssidan, alltså jag har inte koll på NÅGONTING. Vad händer om det fortsätter såhär? Kommer min kommun ens bry sig om jag har ansökt eller inte? Kommer alla börja gymnasiet och jag bara gå hemma? jag vet inte vad jag ska göra, jag blir så himla förtvivlad, jag vet att jag inte kommer komma in någonstans men det verkar inte som om min omgivning tycker att ett 10:e skolår skulle vara en bra ide. Jag vet ingenting och jag blir galen!

    Väldigt, väldigt, VÄLDIGT tacksam för svar!!
    • : Hej! Jag är ingen SYV men jag ville bara lägga till några saker! Ge inte upp hoppet! För att komma in på ett yrkesprogram så behöver du ha E i svenska, matte och engelska + 5 andra ämnen. Du har chans nu när det är nationella att gå tillbaka till skolan och bara göra proven. De är väldigt viktiga när läraren sätter slutbetyget. Skolan får reda ca 1 månad innan proven i No och So är vilket ämne det är i vardera ämne. Ifall det t ex blir Biologi så ta med dig Biologiboken hem och läs igenom den. Du kommer att få grundläggande kunskaper och kan åka till skolan och få E på NP i biologi. Svenskan är inte speciellt svår att få E i, du är duktig på att skriva och de andra delarna är inte så svåra att få E i(för de som har svenska som modersmål). Nationella Prov har du dock bara i fem ämnen så du behöver sedan E i tre till ämnen. Välj ut tre andra ämnen att satsa på . T ex syslöjd, musik eller bild kanske du gillar? Eller ett extra So-ämne? Jag vill bara säga att du KAN komma in på gymnasiet. Bestäm en plan och läs lite om gymnasieprogram så kan du ansöka vid det andra tillfället i april-maj(osäker?). Maila dina klassföreståndare för att få tips och försök få stöd från föräldrar så fixar du detta! :))

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma, jag vill hjälpa dig och kommer att ge dig så mycket stöd jag bara kan.
    Att ha korrekt och relevant information om vad som gäller i din situation, hoppas jag, blir till hjälp för dig.
    Det som gäller är följande:
    utan godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik + minst fem andra valfria ämnen från vårterminen i åk9 är man inte behörig till något nationellt gymnasieprogram. Däremot är du behörig till Introduktionsprogrammen http://www.gymnasieguiden.se/program/IM :
    - Preparand http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen
    - Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    - Yrkesintroduktion http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion

    Kommunen har uppföljningsansvar för dig fram tills du blir 20 år. Å andra sidan, är gymnasiet en frivillig skola. Grundskola är, däremot, obligatorisk. Om du har den så kallade "skolplikt" nästa läsår eller ej - kan inte jag svara på för att du har, å ena sidan, gått i skola under 9 år men, å andra sidan, inte fick godkända betyg i svenska, engelska och matematik - som är "grundämnena" och ett MÅSTE för forsatta studier.

    De alternativ som finns för dig är
    1. läsa på någon grundskola /din nuvarande eller en annan grundskola/ nästa läsår
    2. läsa på IM, preparand eller yrkesintroduktion eller på individuellt alternativ
    3. inte läsa nästa år, utan koncentrera dig på att bli frisk och planera för studier senare

    Den person på skolan som jag skulle råda dig att prata med är kurator (och i andra hand skolsköterska). Rektor kan också vara till stor hjälp.

    Rent praktiskt så tycker jag att du bör göra så här:
    1) läs igenom information på länkarna som jag skickar nu - om IM´s olika utbildningar: preparand, yrkesintroduktion, individuellt alternativ
    2) diskutera med dina vårdnadshavare och försök komma fram till vad ni tycker blir bäst för dig: läsa på en grundskola eller på IM nästa år
    3) be läkare eller psykolog om hjälp att fatta rätt beslut (om läkare/psykolog tycker att något av alternativen inte alls passar dig i din nuvarande situation och/eller något av alternativen är klart bäst av alla - tycker jag du bör ta stor hänsyn till det)
    4) när ni kommer fram till ett gemensamt beslut, bokar ni tid hos skolans rektor och ber att även kurator, skolsköterska och din klasslärare/mentor är närvarande och du och minst en vårdnadshavare (t.ex. din mamma) träffar rektor och berättar vad ni kom fram till och ber om skolans (rektors och kuratorns) stöd i ert beslut
    och om praktisk hjälp att genomföra det som ni vill (så att du får plats på just den utbildningen som du önskar).
    Omvalsperioden sträcker sig för din del av Sverige (Västra Götaland) till sista maj, se på https://www.indra2.se/#!
    Det är viktigt att komma ihåg i fall du väljer söka Preparand eller Yrkesintroduktion (de alternativen bör läggas in i Indra av SYV på din skola men för det behöver du inte ha samtal med honom igen, om du inte vill - det räcker att din mamma meddelar honom - t.ex. via mail/telefon om vart du vill söka, så kan han lägga in det på Antagningssidan).
    I fall du vill gå Individuellt alternativ, görs antagning via kurator/rektor. Och detsamma gäller om du vill gå på en grundskola (din skola eller en annan grundskola) - din rektor kan fatta beslut att anta dig till nästa år i åk9 eller så tar din rektor kontakt med en annan rektor på en annan grundskola, om du vill gå i en annan skola nästa år.

    På vilka gymnasieskolor som IM i Västra Götalandregionen finns kan du se på www.gymnasieguiden.se

    Skickar några direkta länkar:
    se skolor med Preparand på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=61&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    Se skolor med Yrkesintroduktion på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=63&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    och skolor med Individuellt alternativ på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=64&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=&office_id=&order=school

    Du får hemskt gärna höra av dig när du har kikat in länkarna som jag skickar nu. Ställ frågor till oss om ngt. är oklart. Vi skall göra allt vi kan för att hjälpa dig!
    Bästa hälsningar & vi hörs snart igen!
    Julia SYV på Fragasyv.se