Jacob

    Hej! Jag har läst teknikprogrammet och har en gymnasieexamen på 2500 godkända poäng och funderar på att läsa företagsekonomi 1 på komvux. Det jag undrar över är om jag kan byta den kursen sen mot en annan av mina andra kurser som jag redan läst om jag skulle få ett högre betyg i företagsekonomi 1 då jag redan har 2500 godkända poäng, och i vilken urvalsgrupp skulle jag då hamna i? Företagsekonomi 1 är ingen kurs som behövs för att vara behörig till det program på högskolan som jag sedan vill söka till nästa höst (är redan behörig).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob!
    I den situationen du beskriver kommer inte betyget i Företagsekonomi 1 spela roll mer än att du får mer kunskap. Betyg i den kursen kommer inte räknas in. Du kan inte byta ut någon kurs ur ditt examensbevis. I dokumentet Examensbevis kan inget ändras, över huvudet taget, kurserna är "låsta". För att höja meritvärde behöver du antingen skaffa fler meritpoäng, om du ej redan har 2,5 som är max eller höja betygen i de kurser som ingår i ditt exam.bevis redan - i matte kan du skaffa sig betygen i matematik 1a, 2a och 3b (lättare att få högre betyg i de kurserna än i 1c, 2c och 3c). Högre betyg i matte 1a (eller 1b) kommer räknas in i stället för betyget i 1c - och på liknande sätt på nivå 2 och 3 i matte. Det är inte fel att läsa företagsekonomi men, som sagt, formellt sett kommer det inte spela någon roll.
    Hänvisning: om meritpoängen för dig med examensbevis - gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Vänligen
    ANNA