Kajsa
    Hej. Min lillasyster går nian och funderar på att hoppa av spanskan och undrar då vad som händer med meritvärdet. När jag gick nian så fick man välja bort ett betyg om man läste spanska (vilket är ganska logiskt), men jag har hört att man nu inte får välja bort ett betyg längre??? Det betyder att om man läser SvEn istället för spanska så förlorar man en himla massa poäng, med andra ord det är totalt meningslöst att hoppa av spanskan om man kommer få godkänt? Förstår ingenting.

    1 Svar

    Lotta SYV
    Hej! Det är OK att välja bort spanskan, då får man 16 ämnen att räkna ut snittet på för att se om man kommer in på det program/gymnasium man vill in på istället för 17 ämnen.

    Be syrran ta kontakt med sin studie- och yrkesvägledare för att få klarhet i detta.

    Lycka till!//Lotta