peter
    Jag har förstått att ett F på gymnasiearbetet innebär att man inte får någon examen från gymnasiet, men vad innebär det mer exakt? Att man inte får medverka på studenten? Att man får vara med på studenten, men senare måste göra gymnasiearbetet på Komvux?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    alla som går hela åk3 på gymnasiet får vara med på Studenten. Den enda skillnaden - just på Studenten - är att det dokumentet som man får (oftast i ett kuvert, så att ingen ser det, om man inte tar ut dokumentet ur kuvert) att dokumentet heter Studiebevis och det är en förteckning över alla lästa kurser med tillhörande betyg.
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Man kan söka till Yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    men ej till högskola. För att få grundläggande behörighet till högskola/universitet bör man komplettera med det som fattas (i detta fallet med E i Gymnasiearbete) och det kan man göra på sin gamla gymnasieskola eller på komvux. Praxis är att under ett år efter Studenten kan man komplettera på sin gymnasieskola, men efter det är man hänvisad till komvux.
    Man får söka jobb utan att ha Gymnasieexamen. Man kan komma in på Yrkeshögskola.
    Det är inte helt uteslutet att man kan komma in på högskola heller: man är inte behörig men om det står tomma platser på en högskoleutbildning och man ber rektor på universitetet om dispens, är det teoretiskt möjligt att få komma in. Under första året på högskolan måste man, dock, komplettera med det som fattas för behörighet.
    Jag hoppas att du nu fick svar på dina frågor. Återkom om ngt fortfarande är oklart.
    Mvh
    Julia SYV