Rebecca
    Hej Fråga SYV.

    Jag går andra året på Estetiska programmet inrikting dans. Har läst nästan hela höstterminen under tvåan.

    Jag har funderat på att studera folkhögskola Allmän Kurs på distans då jag känner att jag inte trivs i att gå till samma ställe varje dag och jag har många andra anledningar till att inte gå kvar på gymnasiet. Jag vill ändå ha en utbildning för att kunna söka vidare till universitet/ högskola och då har jag läst på och sett att folkhögskola på distans är ett alternativ eftersom att jag har mycket självdisciplin osv.

    Jag undrar då vad allmän kurs på distans på folkhögskola kan leda till, vad det har för behörighet till skillnad från det "vanliga" gymnasiet. Jag har sett att man kan ansöka till högskola via en kvotgrupp efter utbildningen. Kan man bara söka till högskola efter folkhögskola eller kan man söka till universitet också?
    Jag har också sätt att man kan välja till tillvalskurser. Ex. Sam2 och Matte2b. Hur fungerar det? Får man bredare behörighet av att läsa dem så att man kan studera ex på universitet eller räcker det bara till högskola? Har man lika stor möjlighet att komma in på alla program/utbildningar som dem som har gått gymnasiet har?

    Om jag skulle vilja studera vidare på en utbildning som jag ej har behörighet till bara via folkhögskola, kan jag läsa upp ex historia 2 på komvux eller liknande efteråt eller fungerar det bara för dem som har gått gymnasiet?

    Hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,

    om du kommer in på en Allmän linje på en folkhögskola, råder jag dig att göra en ordentlig studieplanering tillsammans med personal på folkhögskolan.

    Allmänt gäller
    Omdöme om att man har genom folkhögskolestudier uppnått GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET ger grundläggande behörighet till högskolor och till universitet /här är det ingen som helst skillnad/. Med omdöme om grundläggande behörighet från folkhögskolor prövas man i BF-urvalsgruppen. Det högsta omdöme man kan på en folkhögskola få idag är 4.0 /lägre omdömen är 2.0 och 3.0/.
    Särskild behörighet som många, inte alla, högskoleutbildningar kräver kan man läsa "till" inom Allmän linje på en folkhögksola ELLER efter folkhögskolestudier, t.ex på komvux; eller på en annan folkhögskola eller efter självstudier göra Prövning.

    Folkhögskolorna brukar ha ansökningsperiod under våren och man börjar läsa från hösten, ofta i mitten eller i slutet av augusti. Nu är det november. Du kan troligtvis börja på en folkhögskola efter sommaren. Vi råder att inte hoppa av gymnasiet utan läsa på så gott man kan och BYTA sedan till en folkhögskola. Det är givetvis skillnad om du kan nu, direkt, få jobb. Då skaffar du dig Arbetslivserfarenhet. Även Praktik kan många ggr vara ett bra alternativ.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA