Damon
    Hej!

    Jag studerar UX Design på Hyper Island. Tror det ska vara 450 YH-poäng. Jag vill dock göra en top-up utbildning eller något liknande efter studierna för att kunna ta en kandidatexamen i UX design eller interaktionsdesign.

    Men jag hittar inget sådant online. Tänkte bara kolla vilka alternativ jag har? Vart borde jag vända mig för att hitta en sådan utbildning? De flesta top-up programmen jag har hittat handlar mer om grafisk design eller speldesign. Är jag behörig till dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Damon,
    om jag förstår dig rätt, så läser du den här yh-utbildning: hyper-island1/ux-designer

    Har du ställt frågan du ställer här nu till dina lärare och till utbildningsansvarig (utbildningsledare) på din utbildning? De känner till innehåll i din utbildning i detalj. De är också insatta inom den aktuella branschen mycket mer än en "allmän studievägledare" som inte specifikt jobbar med just den sorters utbildningar, är insatt.
    I Sverige gäller (allmänt sett) följande: yrkeshögskolepoäng kan inte direkt översättas till högskolepoäng. Som regel läser man en högskoleutbildning från början, även om man läst YH_utbildning inom samma område sedan innan, men lärosätena (högskolorna-universiteten) får göra bedömning (lokalt) att "erkänna" YH_utbildning som en del inom en högskoleutbildning: och tillvägagångssättet är sådan att man söker till högskoleutbildning och om man blir antagen ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om man kan hoppa över vissa delar av utbildningen. Svaret kan dock bli Nej, alltså att man inte ska kunna hoppa över någon del av ett högskoleprogram.
    Om du hittar några top-up program som du vill komma in på, fråga de utbildningsansvariga eller antagningsgruppen på de programmen om de kommer anse dig som behörig sökande: skicka förteckning över innehåll i din nuvarande YH-utbildning. Annars, så är det bara att söka och hoppas på att komma in!
    Annars, så är YH_Utbildningar - kompletta (självständiga) utbildningar och tanken är att man i första hand ska söka jobb direkt efter en yh-utbildning. Svenska YH-utbildningar har som mål att förbereda inför arbetslivet och inte inför vidare studier ( i alla fall så var det tänkt när yh-utbildningar skapades ).