ebba
    läste på allastudier.se att medellönen för en läkare är 60 000/ månad men blev fundersam när jag såg ett svar från en annan person här på fragasyv.se då svaret på denna fråga var 22 000. Vad är det som stämmer, och hur olika kan lönen skifta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    det är stor skillnad på ingångslön och medellön.
    Just läkare gör, dessutom, den så kallade AT-tjänstgöring på minst 18 månader - efter sin utbildning. Det är en sort "avlönad praktik" kan man säga. Under den kan det hända att de har 22 tusen i månaden.
    Efter godkänd AT-tjänstgöring ansöker man om legitimation.
    För att bli specialist - tar det ytterligare 5 år.
    Läkare är en lång utbildning som är svårt att komma in på i Sverige. För att bli specialist tar det 12 år efter gymnasiet. Läkare är högavlönade och det med all rätt. De har lång utbildning och stort ansvar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Anna SYV