A
    Hej! Det nämndes i ett svar att handelshögskolan i Stockholm har speciella krav där t.ex. meritpoäng inte "accepteras" eller räknas, samt att det gäller att inte ha lägre än C-betyg i gymnasiala kurser. Jag undrar hur det ligger till med handelshögskolan i Lund och Uppsala, och vad de har för speciella krav?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Är det den här utbildningen, kandidatprogrammet i Ekonomi i Lund du är intresserad av?

    och i Uppsala gissar jag på http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SEK1K&lasar=16/17 men det kanske är andra utbildningar du menar?

    Alla utbildningar på högskolenivå i Sverige (både kurser och program) hittas via www.studera.nu och det är bäst om du kan kicka direktlänk/snabblänk till utbildningens hemsida - så ska jag hjälpa dig att tolka deras antagningskvar.

    Så vitt vi vet (och vi har också ställt den frågan till Universitets- och högskolerådet) så är Handels högskolan i Stockholm unik, den enda i sitt slag med att inte acceptera meritpoängen. På frågan varför de har sådana krav, fick vi svar att det är en privat högskola och har därför rätt att sätta upp sina egna regler.

    Hör av dig med svar på exakt vilka utbildningar i Lund och Uppsala du är intresserad av.

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Du skriver att du är intresserad av "juristutbildningarna" - men frågan då är om du vill bli Jurist eller om du vill läsa Juridik och kanske kan tänka dig "juridiska sammanhang" på lite olika sätt, t.ex. så finns det utbildning i Linköping som heter Affärsjuridik med Europainriktning, som är på 3 år heltid.

    Det finns, alltså ett antal utbildningar som heter Juristprogrammet men så finns det också andra utbildningar som dyker upp när man söker på "jurist" på www.studera.nu och det är bäst du själv ser på detta för att det är du som vet vad du kan tänka dig att läsa.

    Alla högskoleutbildningar i Sverige kräver alltid Grundläggnade behörighet (som i ditt fall = Examensbevis från ett högskoleföreberedande gymnasieprogram). Sedan krävs det ofta Särskild behörighet också - t.ex. godkända betyg i matematik 2, Samhällskunskap 1b och/eller i Moderna språk 3 (som ofta krävs till Internationella proram, som t.ex. Europaprogrammet). Det står då: behörighet-grundläggande och godkända betyg i ... "de och de kurserna". Betyg E räcker för att klassas som Behörig. Arbetslivserfarenhet kan också ibland ingå i behörighetskraven. Det står det i så fall också på utbildningens hemsida.

    • : Länkarna är brutna, men det är juristutbildningarna som jag är intresserad av.
    • Liselotte : Jag har nu kollat att länkarna funkar - men det är Ekonomiprogrammet jag länkade till, eftersom man oftast menar Ekonomiutbildningar om man pratar om "handels". Som sagt, alla högskoleutbildningar hittas via www.studera.nu - hitta dem som du är intresserad av så kan jag hjälpa dig att tolka deras krav på behörighet.
    • Liselotte : Jag skriver också ett utökat svar till dig nu. *L*
    • : http://studera.nu/jamfor-utbildning/?q=juristprogram&e=i.uoh.lu.JAJUP http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JAJUP Det är detta juristprogram (som läses på handelshögskolan i Lund) som jag är intresserad av och som endast sätter krav på att man har grundläggande behörighet, samt läst Historia 1b/1a+1a2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Men som jag har förstått det så är det alltså endast handelshögskolan i Stockholm som är unik med att ha speciella krav som att t.ex. inte acceptera meritpoäng?
    • Anna : Ja, det stämmer. Så vitt vi vet, så räknas Meritpoängen på vanligt sätt vid ansökan till Lunds Universitet. Behörighet till Juristprogrammet är den som du uppger i din kommentar, helt rätt.
    Läs alla kommentarer