Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    Man kan inte läsa några som helst högskoleutbildningar om man inte har läst Samhällskunskap 1a2, eftersom det är en obligatorisk kurs som måste ingå i Examensbevis. Man kan, alltså, inte få ut Examensbevis utan att ha betyg i den kursen. Sedan kan ju betyget vara F. F är också ett betyg.

    Utan att ha läst kursen (eller gjort prövning i en kurs) kan man inte få betyg. Det går, alltså, inte att bara be att få sätta in F betyg in i Examensbevis utan att man har fått betyg. Det är lärare som sätter betyg och för att få betyg måste man bli inskriven på kursen eller genomfört prövning och sedan måste "underlag för betyg" finnas. Det är lärarens bedömning om "underlag för betyg" finns eller ej.

    Jag hoppas du nu fick svar på din fråga. Återkom om något är oklart!

    Mikael SYV