Lisa
    Hej,
    jag läser till Studie- och yrkesvägledare (på distans). Jag fick erbjudande att under nästa läsår jobba på en grundskola som SYV på halvtid. Vad tycker ni? Kan man hinna/orka? Vad behöver man tänka på?
    Tacksam för svar, tips, råd och synpunkter!
    Lisa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    så roligt att du vill bli min kollega en SYV>>!

    Det förekommer rätt så ofta att man jobbar vid sidan av sina heltidsstudier - fast ofta jobbar man "timmar vid behov" och kan på så sätt tacka Ja eller Nej till varje arbetspass.

    Att jobba halvtid med fasta arbetstider vid sidan av sina heltidsstudier kan bli tufft. Detta pga du kanske måste förbereda dig till någon tenta eller har grupparbete att göra för din SYV-utbildning och de andra i gruppen kan också ha andra "omständigheter", som t.ex de kan ha små barn, sina egna jobb och annat som gör att de också har svårt att hitta tid att träffas, även om det är på SKYPE...

    En annan synpunkt/erfarenhet som vi har av SYV-jobbet på en grundskola att det är extremt intensivt/tidskrävande under Gymnasievals-perioden, som är rätt så lång. I princip hela åk9 vill elever i åk9 ha tillgång till sin syv. Som "ny syv" har man inte kunskap om de "lokala förhållandena" - var finns de olika "speciella" gymnasiala utbildnigar; vem kontaktpersonerna är; man känner inte heller till elevernas "historik" och inte personal på skolan heller... och på halvtid förväntas man utföra jättemycket. Om man är mycket erfaren och mycket effektiv som grundskolesyv, ... även då kan det bli svårt att hinna göra allt som behöver göras på 20 timmar/vecka.

    Jag råder dig därför att innan du tackar Ja till jobbet att räkna på antal elever och antal dina arbetstimmar. Fråga hur många elever som går på din blivande grundskola i åk9 nästa år. Räkna sedan MINST EN TIMME per elev under de veckorna som valperioden pågår. Om du ser att du inte kan ha en timme per elev i åk9 under de få veckorna som valperioden till gymnasiet pågår - är det en "varningsflagga" - i alla fall i mina ögon... du kommer i så fall troligtvis inte hinna göra ditt jobb på halvtid.

    Fråga rektor /på förhand/ om de förväntar sig att du ska göra "aktiviteter" som t.ex infömöten och informationer för lägre årskurser än åk9. Fråga också om skola förväntar sig att du ska delta i föräldramötena.

    De förekommer att rektor räknar "kallt" med att SYV ska vara med på många föräldramöten - i alla klasser i åk8 och 9 och vid flera tillfällen än en gång per läsår. SYV kan också förväntas ha information för föräldrar på föräldramötena vilket kräver förberedelser ... och efterarbete - föräldrarna kommer ställa frågor som du senare måste besvara (för att du ska troligtvis inte kunna besvara alla frågor på mötet direkt).

    Som halvtids-syv på en grundskola förväntas man ofta i praktiken lägga minst 40 timmar per vecka under stora delar av läsåret. Sedan kan man troligtvis "kompenseras" med att vara ledig under vissa veckor... Men frågan för dig blir om det upplägger "går ihop" med dina studier.

    De "extrauppgifter" som en SYV på en grundskola kan förväntas utföra kan också vara

    - gå ut i klasserna med PRAO-info; hitta PRAO platserna får åk 7, 8 och 9 elever; administrera PRAO och besöka elever på deras PRAO-platser; hålla kontakt med handledare på PRAO-platserna och med praktiserande elever och med föräldrarna; hantera alla klagomål i samband med PRAO.
    - delta i utbildning/fortbildning som Antagningskansliet /gymnasieantagningen/ erbjuder. Det kan handla om en heldagsutbildning eller t o m flera heldagsutbidlnignar som rektor kan tycka du ska "ta" på din fritid, för att det är inte jobb utan "utbildning".

    - SYV kan förväntas att även delta i många Elev-vårds-konferenser /när elever skolkar, inte uppnår godkända betyg mm/ - de möten bokas ofta "vid behov" och med kort varsel. De kan bli många med mycket för- och efterarbete, där både lärare och föräldrar förväntas sig få mycket info och lösningar på elevens specifika situation.

    Vår erfarenhet är att det är mycket svårt att hinna göra SYV-jobbet på en grundskola på halvtid. Även om det är en liten grundskola, säg en klass i åk7, 8 och 9... så är det inte många elever, men med många Olika arbetsuppgifter som kräver kunskaper och erfarenhet /som en ny syv inte har och måste lära sig först - och någon speciell tid för inlärning inte finns... utan man förväntas "redan kunna" eller lära sig på sin fritid/ - kan det mycket väl bli omöjjligt att hinna göra "ett bra jobb" på 20 timmar per vecka.

    Dina SYV-studier kan bli lidande.
    Tänk också på vad som händer om du blir förkyld i en vecka mitt i valperioden? - De bokade elevsamtalen måste ändå genomföras. Då måste du under nästkommande veckor genomföra både de nya och de gamla samtalen, dvs jobba mer än halvtid.

    Om man ställer alla de frågorna till rektor på förhand... finns det risk att erbjudande om jobbet "dras in". :(
    Om man inte ställer alla de frågorna - finns det risk att du kommer att känna att du inte hinner, inte orkar, syv-studier "lider" och även din hälsa kan bli "lidande" av stress.

    Mitt svar låter säkert väldigt "negativt", som om jag vill avråda dig från att ta jobbet. I själva verket vill jag dela med mig av de "faror" och "hinder" som jag vet kan finnas, så att du är förberedd.

    Om du inte blir sjuk en endaste dag under hela läsåret; om det inte finns PRAO på din grundskola; om klasslärare och övrig personal  (inklusive de på Antagningskansliet) är behjälpliga och visar förståelse för att du är "ny" och hjälper dig på olika sätt - kan det säkert bli jättebra.

    Ett sätt att hantera det är att hålla sig STRIKT TILL 20 timmar per vecka, oavsett andras krav. Då måste man på förhand aceptera att det kan bli många "sura" människor som klagar att du inte har gjort "det och det"... Det svåraste kan bli att se elever som behöver hjälp och kan få den /för att du ej har tid och ingen annan finns som har kunskap eller lust att hjälpa dem/.

    En personlig synpunkt från mig:
    det man lär sig på SYV-programmet och verkligheten på en skola kan ibland bli som "dag och natt". På utbildningen lär man sig att låta "the klient tell her story" under en timme först... och träffa samma sökande flera gånger (inleda och följa en process...) - vilket i verkligen på skolan tyvärr myckte sällan finns tid för. Man kan också uppleva att man är i många och mycket en Utbildningsadministratör och Kurator för eleverna - mycket mer än "ren SYV". Sociala problem ställer sig i vägen för studier och gymnasieval. Och kurator är "uppbokad" för resten av läsåret redan... och vad gör man i så fall? :(

    Jag tycker man "vinner" på att förbereda sig på "det värsta" och hoppas att det går bättre än förväntat.

    Alla som inte håller med mig är varmt välkomna att höra av sig! :)

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA