Rodi
    Hej!
    Jag vill plugga till elektriker. Jag ha varit i kontakt med komvux och de sa att jag inte kunde läsa utbildningen där eftersom jag redan har slutbetyg från gymnasiet, komvux rekommenderade mig att gå in i www.yrkeshogskolan.se och söka utbildningen genom yrkeshögskolan. Så jag kontaktade yrkeshögskola guiden och dom sa att det inte fanns någon grundläggande utbildning för elektriker utan det finns många olika inriktningar inom El. Jag vill jobba med att byta och laga exempelvis lampor hos folk eller bensinmack mm, så min fråga är vad heter den "inriktningen" inom El?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Rodi,
    jag tycker att det du vill utbilda dig till faller under "elektriker med allmän behörighet", och på yrkeshögskola finns det t.ex. den här utbildningen:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/elinstallatoer-allmaen-behoerighet

    men du kanske finner även den här utbildningen av intresse: http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/elkrafttekniker-eldistribution

    titta även på den här http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-syd/entreprenor-elinstallation-med-allman-behorighet
    och även den här http://www.yhguiden.se/utbildning/personal-skills-yrkesutbildning/produktionsledare-el-med-allman-behorighet

    Även om du kanske inte är behörig, kan du söka och komma in på utbildningen då yrkeshögskola har rätt att ta in upp till 20% av studerande som inte är behöriga, om bedömning görs att du kommer att klara av utbildningens krav.

    Ett annat råd som jag kan ge dig är att du söker till komvux Elektriker kurspaket i alla fall. Du har rätt att söka. Du blir prioriterad i andra hand men i mån av plats kan komma in.

    Du kan även få hjälp på Arbetsförmedlingen. Skriv in dig på AF och säg att du vill bli elektriker. AF kan köpa en utbildningsplats till dig. AF prioriterar långtidsarbetslösa men du som är 20 år blir långtidsarbetslös redan efter 100 dagar.

    Jag råder dig att göra allt detta samtidigt: söka till komvux, skriva in dig på Af och söka flera Yrkeshögskoleutbildnignar -se var du kommer in och du kan välja senare i fall du får flera olika erbjudanden.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hejsan,
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-helsingborg/elingenjor - det är gymnasieexamen som är behörighet, står det på deras presentation.
    Hej igen,
    jag har samrått med kollegorna och vi tycker så här:
    sök till Komvux. Det är din rättighet att SÖKA. De utan gymnasieutbildning som också söker till elektriker, kommer in före dig men det kan eventuellt även finnas plats för dig. Om det i ansökan finns fråga om MÅL med dina studier eller plats att skriva under "Övrigt" - då uppger du att du vill få yrkesutbildning för att kunna få ett jobb, du visar då att du har klart och tydligt mål med dina studier, vilket är ett stort "PLUS" när man söker utbildning på Komvux.
    Sedan råder vi dig också att titta igenom utbildningar på www.yhguiden.se

    Om det är så att du inte kan flytta från Stockholm, titta då på de utbildningar som går i Stockholm och de som är på distans. Titta även på annat som inte har direkt med "el" att göra. Kanske fattar du tycke för ngt. annat ämne. Det kan i alla fall inte skada att titta på utbildningarnas presentationer. Sedan är det också så att om du söker och kommer in, har du alltid rätt att tacka Nej till utbildningsplats. Det är tillåtet. Det blir inga negativa konsekvenser för dig i fall du tackar Nej till en utbildningsplats. Till yrkeshögskola söker man till varje utbildning separat. Ingen vet hur många andra utbildningar på yrkeshögskola du sökte samtidigt. Sök många: alla de som du kanske kan tänka dig att gå. Se sen vart du kom in och välj en av dem - eller två (om båda är på halvtid t.ex.) - det finns folk som läser fler än en yrkeshögskoleutbildning samtidigt, speciellt om de är på deltid och/eller på distans.

    Sök även jobb samtidigt. Skriv in dig på Arbetsförmedlingen. AF har också egna utbildningar eller kan köpa utbildning åt dig. Det gäller att vara inskriven på AF för att ha rätt till hjälp från dem. Ju längre du är inskriven, desto mer hjälp från AF du har rätt till.

    Det är de bästa råden vi kan ge dig! Vi hoppas ngt. i våra svar blir till hjälp & vi håller tummarna för dig!
    Milla
    • : okej då får jag göra det. tack så hemskt mycket för hjälpen.
    • : Milla jag undrar om dom här utbildningarna ligger i Stockholm??
    • Milla : Se ovan - ett utökat svar från mig. :)
    • : nu ringde jag till vissa av dom, dom säger att jag behöver ha el utbildning på gymnasienivå för att kunna komma in där
    • Anna : Vilken utbildning på gymnasiet har du gått?
    • : samhällsvetenskap med beteendeinriktning
    • Anna : Samhälle- är lite långt från elektriker... :) Är du säker på att du just vill bli elektriker? :)
    • Anna : Jag har nu skrivit nytt svar till dig, se nedan!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rodi!

    Jag förstår att det kan kännas hopplöst att du inte får läsa till Elektriker och det är ingen rolig situation.
    En möjlighet kanske är att du har som mål att söka till högskola - till elingenjör och om du inte är behörig idag, kan du söka kurser på komvux så att du blir behörig till elingenjörsutbildning på högskola.

    Söka till KomVux kan ingen förbjuda dig, men du blir inte så högt prioriterad. I första hand kommer de personer in som inte hade möjlighet att få en gymnasieutbildning; det är en rättvisefråga - att alla skall få i alla fall en chans att få en gymnasieutbildning, därför får personer med enbart grundskolekompetens komma in före dem som redan har gymnasiekompetens: detta gäller just på KomVux.

    Vid ansökan till högskola och Yrkeshögskola är det andra principer.

    Jag skall nu söka information och samråda med kollegorna och återkommer i fall jag får ngt. svar eller hittar info- som, enligt min bedömning, kan vara till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar
    Anna
    Hej igen!
    Det finns utbildningar på Yrkeshögskola som inte kräver att du är utbildad elektriker sedan innan, t.ex. den här http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-helsingborg/elingenjor
    De kräver enbart gymnasieexamen. Så står det i alla fall på deras hemsida. Det är 2 år på heltid man läser i Helsingborg.
    Sök bland utbildningar på www.yhguiden.se - se vad du hittar.

    Jag har mailat till Elektrikerförbundet - undrar vad de kan föreslå för någon i din situation.
    När det svarar, vet jag inte, men så fort de svarar, hör jag av mig.

    Alla högskoleutbildnignar finns på www.studera.nu. T.ex. till Elektroingenjör på högskolan i Halmstad är Behörighetskrav:
    Grundläggande behörighet + Fysik B, Kemi A, Matematik D. Eller: Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. Utbildningens längt är 3 år och här ser du utbildningens hemsida: http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programgrund/elektroingenjor180hp.65438384.html?ptKod=TGELT15H
    I fall du inte är behörig, kan du söka Tekniskt basår där man läser upp Fysik, Kemi, Matte. Behörighet till det tekniska basåret är - Grundläggande behörighet + ibland Matte 2 och ibland Matte 3... på några högskolor räcker det med Matte 2, men inte på alla.

    http://www.hig.se/TGEKY - Elektroingenjörsprogrammet i Gävle, 3 år.
    http://www.hv.se/sv/utbildning/program?program=1172&event=17887 - Elektroingenjör, elkraft, 3 år på högskolan Väst.

    Teknisk bastermin: http://www.hh.se/villstudera/ingenjorochteknik/programforutbildning/tekniskbasterminelektroingenjor20veckor.65438411.html?ptKod=TZELV16V - med behörighet Matte 2.

    En bra sida för den som kan tänka sig plugga till ingenjör är http://www.ingenjorsvagen.se
    Jag råder dig kontakta dem på Ingenjörsvägen i fall du kan tänka dig läsa till Civilingenjör eller Högskoleingenjör.

    Önskar dig allt väl!
    Anna

    • : okej jag väntar på ditt svar tack Anna
    • : Snälla Anna kan du kolla hur många år man behöver plugga om man vill bli elingenjör och vad antagningskraven är ??
    • Anna : Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu. Jag skriver även ett utökat svar till dig.
    • : okej tack
    • Anna : Se ett utökat svar - ovan.
    • : Anna jag vill inte plugga mer än 2år. Men el ingenjör var ca2år men problemet för blir antagningskraven.
    • : Problemet är att jag kan inte uppfylla deras antagnings krav men jag vill så gärna plugga till elektriker eller elingenjör
    • Milla : Till en Yrkeshögskoleutbildning var det bara gymnaseiexamen som var kravet och du har väl gymnasieexamen från samhällsvetenskapsprogrammet? Då är du behörig.
    • : Vilken skola var det som bara krävde gymnasieexamen Milla ?
    • Milla : Yrkeshögskolan Helsingborg - är det, se länk i mitt utökade svar - ovan.
    • : Okej tack så hemskt mycket Milla jag uppskattar verkligen din hjälp. Men jag har tyvärr inte möjligheterrna att flytta dit. Kan enbart plugga i Stockholm men tack så hemskt mycket ändå.
    • Milla : Jag fyller på mitt svar lite mer snart, OK?
    • : Okej tack Milla.
    • : Finns utbildningen för VVS i Stockholm ?!!
    • Milla : Jag satt in 2 länkar till VVS i Stockholm i ännu ett utökat svar, se ovan. :)
    • Milla : Du kan med fördel skriva en ny fråga, vi ser de nya frågorna först. Nu är det så många svar och utökade svar - så man vet snart inte vad är vad... :) det blir lite rörigt här snart... Skriv en ny fråga nästa gång, det blir lättare för oss att se, OK?
    • : Okej Men jag söker till VVS ingenjör (första länken) tack så hemskt mycket för hjälpen.
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp.
    • : det har varit till stort hjälp tack!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Rodi!

    Jag läste din fråga och tänkte på ännu en möjlighet som kanske finns: att komma in i branschen som "vuxenlärling". Det gäller då att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och få en "kompletterande utbildning" via AF. Fråga efter den möjligheten på AF, det är mitt råd till dig. Det är AF som bestämmer i den frågan men du kan i alla fall fråga. Du förlorar inget på att fråga om det.

    Mvh Julia SYV på Fråga SYV