André
    Hej! Jag undrar vilka utbildningar som krävs för att få jobba med att ta bort födelsemärken/akneärr/brosk som finns som ska skärras upp och tas bort etc med laser och skära? Vad heter en sån person undrar jag också. Finns det flera inriktningar och vilka vägar kan man gå?
    • SYV-besökare : Det, tänker jag, är en läkaruppgift. Förändringar ska skickas för undersökning. Vet inte om speciellt utbildade sjuksjöterskor kan ha delegering till detta. Kanske bäst att fråga på sjukhusen om vilka yrkeskategorier som gör detta?
    • Saga :

      Tips: du kan söka upp en salong (eller flera) som utför de typer av behandlingar som du är intresserad av, och fråga var de som gör de behandlingar har utbildat sig någonstans.

    • : Jo jag har kollat in på lite hemsidor som skär och lasrar bort pigmentförändribgar och oftast står det är det är kirurger. Kollade upp utbildningen som först är 5år kirurg sedan 2år praktik och sedan 5 år till för att bli plastikkirurg :S 12 år wtf?! Tänker mig att det borde finns en enskild utbildning som bara är för den estetiska delen om man säger. Jag behöver ju inte lära mig att byta njurar... borde finnas estetisk plastikkirurg eller liknande. Tack för svar btw!
    • Milla : Framför dina synpunkter till Socialstyrelsen - men om man tänker efter, vill man ju inte riskera att en ”skönhetsfläck” är kanske början på ngt allvarligt som ex.hudkancer, och är man inte läkare, kan msn inte göra en säker bedömning...
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej André, kika gärna på https://vemfargoravad.socialstyrelsen.se
    och på yrkesbeskrivningar - Kirurg och Laserterapeut.

    • SYV-besökare : en hudläkare / dermatolog eller en plastikkirurg har befogenhet till ingrepp. Mindre ingrepp kan göras i vårdcentral av medicinska skäl.( Kosmetiska operationer måste man bekosta själv.) En enkel hudterapeut får inte göra operationer.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om man vill jobba inom den så kallade "skönhets-vården", dvs när det ej handlar om en sjukdom utan om kosmetiska frågor - är inte det område i Sverige (ännu) reglerat. Utredning pågår. Vad det blir beslutat i framtiden, är ännu oklart.
    Som det är idag kan i princip vem som helst utföra sköntets-behandlingar. Men på seriösa skönhets-kliniker anställer dem oftast endast läkare och sjuksköterskor som har legitimation för att arbeta i Sverige. Sedan kan läkare delegera viss ansvar till ex. en specialistutbildad undersköterska med lång erfarenhet.
    Det jag nu skriver i mitt svar gäller idag, aug 2018. Nya bestämmelser kan komma, men vi vet inte när.

    Mitt råd till dig är att du funderar över att satsa på läkarprogrammet eller på sjuksköterskeprogrammet - till att börja med. Om det av någon anledning inte är möjligt - läs utbildning till Undersköterska och sedan se om du hittar relevant påpyggnadsutbildning inom ex. yrkeshögskola - det finns ett antal olika utbildningar inom yrkeshögskola till Specialistundersköterskor inom olika vård-områden. Hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    vänligen
    ANNA

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    ...att ta bort hudförändringar är främst en läkaruppgift. Då alla hudförändringar ex. pigementförändringar, födelsemärken bör ha bedömts av en läkare innan de tas bort för att utesluta sjukdom så som ex. malignitet. Vissa förändringar kan även behöva skickas för vidare analys.
    Men sen vet vi att det idag finns många aktörer som gör dessa ingrepp och de som då gör dem har olika utbildningar. Vissa är sjuksköterskor med någon vidare utbildning; andra är hudterapeuter mm, vad de tar bort är olika för olika företag.

    hej igen, fick svar från en studievägledare på läkarprogrammet; var god läs nedan:
    "Jag vet inte exakt vem som har rätt att arbeta med medicinsk laser. Att ta bort patologiska hudförändringar ingår i läkarutbildningen. Men sedan finns det ju kosmetiska ingrepp och jag vet inte alls hur denna marknad är reglserad eller vilken utbildning som krävs.
    Vänligen".
    ***
    Min reflektion kring svaret, ovan - Mycket svårt att få pålitlig och relevant svar som besvarar din fråga. Om inte ens studievägledare på läkarprogrammet "har en aning" och socialstyrelsen svarar att vem som får göra kosmetiska ingrepp är inte reglerat (i alla fall inte än... augusti 2018).
    Personligen tycker jag man ska helst satsa på utbildningar inom högskola eller yrkeshögskola - i första hand; därför att de är allmänt accepterade och godkända av myndigheter.
    Övriga utbildningar går man på egen "risk". De kan vara jättebra och leda till jobb; eller - inte... Man får göra egen bedömning och bestämma om man är beredd att ta den risken.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan, Inom hälso- och sjukvården är det verksamhetschefen som beslutar vem som utför vad. Det är oftast läkare som tar bort hudförändringar och bedömer om de ska skickas vidare för analys. Men en sådan arbetsuppgift kan fördelas till någon annan inom verksamheten om denne bedöms ha rätt kompetens genom utbildning och erfarenhet.

    Vad gäller estetiska ingrepp så ligger dessa utanför det som regleras... dvs man får vända sig till vem man vill och i princip vem som helst får utföra estetiska ingrepp. Det är i alla fall så det är i Sverige idag, aug 2018.

    Och nedan finner du ett svar från en sakkunnig:

    Det beror på vilka typer av pigment förändringar vi pratar om. I många fall måste en patient i första hand hänvisas till en hudläkare. I vissa andra fall kanske går att anlita en auktoriserad hudterapeut. Vissa pigment förändringar kan tas bort med IPL eller laser.

    Därför rekommenderar vi att kontakta Socialstyrelsen för mer information om vem/vilka som får behandla pigmentförändringar.

    Enligt Region Uppsalas informationssidor www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Behandlingar/Borttagning - tas födelsemärken vanligtvis bort på vårdcentral, annan läkarmottagning, eller av hudläkare eller plastikkirurg.

    Socialstyrelsen bör kunna svara på din fråga om vilka yrkesroller som får ta bort födelsemärken eller behandla pigmentförändringar - se info på www.socialstyrelsen.se.

    Eller Maila din fråga till [email protected]

    Med Vänliga hälsningar
    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen; ännu ett svar - var god läs nedan:

    När det gäller pigmentförändringar så ska man vara mycket försiktig och eftersom man i sitt yrke som hudterapeut, inte ställer diagnoser så skulle jag vilja hänvisa till dermatolog/hudläkare som har kunskap om detta och då även på vilket sätt som är lämpligt att avlägsna dem.
    En hudterapeut kan ta bort ”skintags” som är hudfärgade.
    Gällande laser så ingår inte detta i vår utbildning utan sker av leverantörer, flera av dessa levererar apparatur till sjukhusen t ex Micronmed och Scanex. Så mitt svar blir att utbilda sig till specialistläkare i dermatologi.

    Med vänliga hälsningar
    Utbildningsledare
    YH Hud- och Spaterapeututbildningen
    Landskrona Stad

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hejsan, fick svar från en studievägledare som jobbar på ett av läkarprogrammen; var god läs hennes svar -nedan:

    Jag skulle rekommendera att man läser på Läkarprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet.

    Man kan prata om olika pigment förändringar, i de flesta fallen måste patienten i första hand vända sig till en hudläkare. I vissa andra fall möjligen kan det gå att anlita en auktoriserad hudterapeut. Vissa pigment förändringar kan tas bort med laser/IPL, då innebär det att personen kan vända sig till vem man vill och i princip vem som helst om denne bedöms ha rätt kompetens genom erfarenhet och någon sort utbildning!

    Jag föreslår att ni tar kontakt med Socialstyrelsen för att ta reda på mer information om pigmentförändring, vem som kan jobba med det och vilken typ av utbildning som krävs.
    _______________________
    Min kommentar:
    vi har tagit kontakt med Socialstyrelsen och fick svar att inom "kosmetiska ingrepp" är inte det /i alla fall ännu/ reglerat, dvs vem som helst får utföra de kosmetiska ingreppen.