Hej
    T.ex. en tjej har tagit självmord. personer åker dit för att uttreda om det verkligen var självmord eller mord. Personerna får kolla i hennes rum, skola och prata med hennes nära och kära. vad heter dessa personer?
    I filmer kan det vara plisen, fbi eller något utredningsteam, men vad heter egentligen dessa? Det som brukar ha högre utbildning.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Alva,
    i verkligt polisarbete ser det inte exakt som det ser ut på film. Kika gärna på följande yrken: kriminolog, brottsplatsundersökare, kriminaltekniker, civilutredare, mordutredare som egentligen heter "utredare av grova brott".
    Vägar till yrken där man kan jobba med att utreda (på olika sätt) grova brott:
    -- via polisutbildningen,
    -- via högre utbildning inom kemi eller biologi,
    -- via högre utbildning inom data (då kan man kanske bli IT-forensiker),
    -- genom studier i kriminologi.