Daniel SYV

    Hejsan,
    som allmän studie- och yrkesvägledare (inte expert på området Kriminologi) kan jag bara ge en "vag"/mycket-allmän beskrivning på vad som (på ett ungefär) ingår eller i alla fall bör eller kan ingå i utbildningen när man läser "kriminologi" och detta är följande:

    Sociologiska och psykologiska perspektiv på brott, gärningsmannaprofilering samt frågor om gärningspersonen bör få straff eller vård; fängelsemiljöns påverkan på de som utsätts för den, viss kunskap om droger, alkolol-/missbruk och beroendeproblematik, allmän kunskap om rättegångar; massmedia och brott samt brott ur globalt perspektiv, översikt över kriminaltekniska metoder och polisiära arbetsmetoder; i vissa utbildningar kan även följande ingå: studiebesök på rättspsykiatrin och rättsinstanser, föreläsningar som ges av poliser och övriga personer som jobbar inom polisen och kriminalvården.
    Sedan, beroende på vilket yrke man läser inför, så kan man fördjupa sig mer eller mindre i de ovan nämnda områden.
    "Kriminologiska yrken" är bland annat:
    Kriminolog
    Kriminaltekniker
    Brottsforebyggande samordnare
    Polis bl.a Utredare av grova brott (mordutredare)
    Jurist -- Advokat-- Åklagare

    Beteendevetare

    Domare

    Forensiker

    IT-forensiker

    Konstdetektiv

    Kriminalvårdare

    Kriminalvårdsinspektör

    Mordutredare

    Rättsantropolog

    Rättsläkare

    Säkerhetskoordinator

    Upphandlare

    Utredare - i första hand Civilutredare.